טיפול שורש: מי זקוק לזה ומה קורה בטיפול?

כאבים ופגיעה בשיניים עלולים להוות מכשול המייצר כאב רב עבור רבים. עם זאת, יש אור בקצה המנהרה: טיפולי שורש הם הליך נפוץ בעל אחוזי הצלחה גבוהים, ובאפשרותם לרפא ולהחזיר את השיניים לתפקוד מלא.

טיפול שורש – זה רק נשמע כל כך מפחיד

צירוף המילים "טיפול שורש" מעורר איום ובהלה אצל רבים. באופן כללי, הצורך בטיפול שיניים מכל סוג הוא סוגיה שעלולה לייצר חרדה. החדשות הטובות, הן שאנו חיים בעולם מודרני מתפתח ומתקדם, וכחלק מכך אמצעי הרפואה החדשניים הופכים את טיפולי השיניים ואת טיפולי השורש לפחות מאיימים. בזכות האמצעים המתקדמים, טיפולי שורשים אינם כרוכים בסבל רב כבעבר.

מהו טיפול שורש ומי זקוק לו?

טיפול שורש, כשמו כן הוא, הוא טיפול שמטרתו לטפל בשורש שן פגועה. זיהומים ומחלות פוגעים בשן ובחניכיים עקב עששת וחיידקים, ומגיעים אל עצבי השיניים. אלו הם הגורמים הנפוצים ביותר המצריכים טיפול שורש.

במקרים של עששת, הטיפול נעשה כאשר פגיעת העששת בשן היא עמוקה וחדרה דרך שכבת הדנטין, עד למוך השן. מוך השן היא רקמה עמוקה המכילה את העצבים ואת כלי הדם, ולכן פגיעה בה גורמת לכאבים חזקים והיא עלולה להוביל לזיהום ולפגיעה בעצם השן. גורמים נוספים לפגיעה בשן יכולים להיות בשל פציעה ומכה קשה באזור, שברים, סדקים, תופעה של נסיגת חניכיים ועוד.

כאשר החיידקיים חודרים את שכבת הדנטין ומגיעים אל העצב, הכאב מתעצם ודורש טיפול מיידי. כמו כן, פעמים רבות יומלץ לעבור את הטיפול כמניעה להחמרה במצבים שבהם יש פגיעה בחניכיים או במקרים של זיהום בסתימה.

טיפול שורש: מי זקוק לזה ומה קורה בטיפול?

איך יודעים לגשת לרופא?

לרוב, אי אפשר להתעלם מהכאב שיכול להתבטא ברגישות מקומית, בנפיחות, בשינויים במראה השן (לרוב בצבעה), בכאבים בזמן הלעיסה וכדומה. במקרים אחרים, ייתכן שהצורך בטיפול שורש יתגלה רק לאחר בדיקת רופא שיניים אשר יכול לראות סימנים מקדימים שעדיין אינם מתבטאים בכאב או בתסמינים חיצוניים. לכן, ביקור שגרתי אצל רופא השיניים הוא חשוב ויכול למנוע בעיות רבות בעתיד.

תהליך הטיפול

טרם תחילת הטיפול יש לעבור בדיקות הכוללות צילומים מקיפים של חלל הפה אשר בעזרתם ניתן לבנות תוכנית טיפול מתאימה. לרוב, הטיפול יתבצע תחת הרדמה מקומית. הרופא מנקה את המוך ומחטא את אזור התעלות של השורשים. כאשר התעלות נקיות, הרופא מחדיר אליהן חומר מיוחד אשר סותם את התעלה ומונע מחיידקים להיכנס. לאחר מכאן, מותקנת סתימה זמנית, אשר אוטמת את האזור, כאשר לרוב, אחר מספר ימים, מומלץ לחזור להשתלת כתר קבוע וסופי.

בשל האמצעים המתקדמים שקיימים כיום, ניתן לבצע את הטיפול באופן מהיר יחסית, עם זמן החלמה קצר וכמה שפחות כאבים. זאת בזכות מכשור המאפשר להגיע בקלות לאזורים השונים בפה ומיקרוסקופים שבעזרתם ניתן לראות בבירור ולעומק וכך, להגיע באופן מיידי לאזור הפגוע מבלי לפגוע באזורים נוספים סביב השן. חשוב לבצע בדיקות שגרתיות כדי לנסות ולזהות את הבעיה לפני הופעתם של כאבים משמעותיים.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »