השתלת עצם בלסת התחתונה

בכדי להבטיח כי תהליך השתלת השיניים שלכם יוכתר כהצלחה וכי תוכלו לחזור לחייך, חשוב להבטיח שני דברים עיקריים:

לא כולם יודעים, אך בבדיקות המתבצעות טרם ביצוע השתלת עצם בלסת התחתונה והשתלות שיניים, מתבצעת גם בדיקה שמטרתה לבדוק עד כמה עצם הלסת חזקה בכדי לקלוט את השתל. תוצאות הבדיקה יכולות לשקף שני מצבים שונים:

  • עצם חזקה שמספיקה לביצוע ההשתלה
  • מחסור בעצם שמחייב תהליך של השתלת עצם בלסת התחתונה

בהשוואה להשתלות המתבצעות בלסת העליונה, השתלת עצם בלסת התחתונה מסתמנת כקלה יותר לביצוע. מטרת התהליך היא להוסיף עצם בחלל הנדרש בו העצם חסרה. ישנם מקרים בהם מדובר על תהליך המקדים את השתלת השיניים, אך לעתים ניתן ליישם את שתי ההשתלות בו זמנית – העצם והשיניים גם יחד. חשוב לציין כי לאחר השתלת העצם יש להמתין לאורך תקופה שנעה בין 6 חודשים ל-12 חודשים. רק לאחר בדיקה מקיפה שתבטח כי ההליך בוצע בהצלחה, יהיה ניתן ליישם את השתלת השיניים.

איך קורה מצב שחסרה עצם בלסת?

כל מטופל מגיע אל מרפאת השיניים עם רמה אחרת של בריאות בפה. במקרים בהם עצם הלסת אינה די רחבה ונוכחת, תתבצע ההשתלה במטרה להגדיל את שטחה. לאחר שההשתלה בוצעה בהצלחה, יהיה ניתן להתאים את השתלים שיוחדרו לתוכה.

השתלת עצם בלסת התחתונה
השתלת עצם בלסת התחתונה

ישנם כמה מקרים עיקריים הגורמים לכך שישנו מחסור בעצם הלסת:

  • מחלות חניכיים חריפות לא רק גורמות לדימום וכאבים, אלא שבהדרגה הן גם גורמות לעצם להיעלם. טיפול מנע איכותי בדמות ביקור אצל שיננית, יכול להפחית את הסיכוי לחזרתן של מחלות כאלו.
  • במקרה בו ישנו מחסור של שן או שיניים בחלל הפה, ישנו תהליך אורגני בו העצם בהדרגה נעלמת. לכן, ההמלצה החמה ביותר היא לבצע טיפול השתלה לשן בסמוך לנשירתה או שבירתה. כך, ניתן במידה רבה להפחית את הסיכוי כי יחל תהליך של אובדן עצם שיחייב בטיפול השתלה.
  • במקרה בו בוצעו מספר עקירות שיניים בפיו של המטופל, כאשר לא בוצע טיפול מנע של השתלת עצם בלסת התחתונה. במצבים כאלו מה שקורה הוא שתהליך ספיגת ו"היעלמות" העצם הופך מאסיבי יותר.
  • פגיעה אקוטית בעצם בעקבות מכה או תאונה, יכולה להוביל לטיפול השתלה מקדים טרם יישום השתלת השיניים.

מקורות העצם – באיזו עצם משתמשים להשתלת עצם בלסת התחתונה?

לאחר האיבחון המקיף שיבצע הרופא המטפל, תתקבל החלטה בדבר העצם איתה יעשה שימוש לאורך ההשתלה. הידע הרב שיש כיום מאפשר לעשות שימוש בכמה שיטות ובכמה סוגים שונים של עצמות:

  • עצם השייכת למטופל עצמו
  • עצמות הנלקחות מבנק העצם
  • עצם שמקורה בבעלי חיים

הסבירות להצלחת השתלת עצם בלסת התחתונה

כאשר מדובר על השתלת עצם בלסת התחתונה או בשאר חלל הפה, מדובר על הליך פולשני, אך עם זאת הוא תנאי מקדים לביצוע השתלת השיניים. האם השתלות העצם בלסת התתונה מצליחות? כל עוד מטופלים אצל רופא שיניים מיומן ומנוסה, אין כל סיבה שהתהליך לא יצליח. הרופא המטפל ינקוט בכל האמצעים בכדי להבטיח שההליך יצליח, אך גם עליכם כמטופלים חלה האחריות להיצמד להוראות הניתנות באשר לאופי ההחלמה:

  • מנוחה כוללת ללא מאמץ פיסי
  • איסור לצחצח את השיניים באזור השתלת העצם
  • אכילת מזון נוזלי ולא מוצק
  • בהתאם להוראות, נטילת תרופות המונעות זיהום
  • ניקיון יומי של הפה

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »