כל התשובות לכל השאלות לקראת השתלת העצם בלסת

הגעתם לבדיקה בקליניקת רופא השיניים והתבשרתם כי אתם צריכים לעבור תהליך של השתלת עצם בלסת? אולי אתם מעט חוששים ובעיקר טרודים מהעובדה כי תהליך השתלת השיניים כעת התארך. עם זאת, בעת שאתם יודעים לקראת מה אתם הולכים, התמונה הופכת בהירה יותר ומלחיצה פחות.

מחסור שקיים אצל לא מעט מטופלים

השתלת עצם בלסת מתבצעת בעקבות מחסור בעצם. למרות שנדמה כי מדובר על טיפול שלרוע מזלכם גם אתם צריכים לעבור, דעו כי הוא די שכיח. על מנת להתחיל ולהשלים תהליך של השתלת שיניים, יש צורך בכמות מספקת של עצם. במידה ולאחר בדיקת רופא השיניים התגלה כי אתם סובלים ממחסור של עצם – יומלץ על ההליך המקדים של ההשתלה.

איך נגרם מצב של חוסר עצם?

המטרה היא להתמקד בהשלמת המחסור, אך בהחלט חשוב לדעת איך מגיעים מטופלים למצב שבו חסרה להם עצם. לא ניתן להצביע על סיבה אחת, אלא שישנן מספר סיבות:

  • הזנחה של חלל הפה
  • עקירת שן
  • מחלת חניכיים חריפה

בעקבות תהליכים שונים בפה, העצם בהדרגה נספגת ונעלמת עד שאין באפשרותה לתמוך את השתלים המיועדים. כמו כן, חשוב להבין כי לא מדובר על "המלצה חמה", אלא על חלק מהותי בדרך שיש ליישם. כמות העצם היא זו המשפיעה בין היתר על הצלחת תהליך השתלת השיניים.

השתלת עצם בלסת – איזו עצם משתילים?

בהתאם לבדיקות שיערוך רופא השיניים, תתגבש ההחלטה המשותפת לגבי מקור העצם המתאים ביותר.

לא מדובר על סוג אחד של עצם, אלא שישנם כמה מקורות בהם עושים שימוש. הסוגים העיקריים:

  • עצם ממקור עצמי (האפשרות העדיפה ביותר)
  • עצם ממקור חיצוני (תורם, בעל חיים, עצם מדומה וכן הלאה)
  • עצם מלאכותית (מעין אבקה גרגירית שהופכת לעצם עם מגע של דם ומים)

כל עוד השתלת העצם מגיעה ממקור עצמי, תקופת ההחלמה עתידה להיות קצרה יותר – כך שמדובר על יתרון משמעותי וכדאי לבצע את ההשתלה כך כל עוד ניתן. כמו כן, מאחר ומדובר על עצם ממקור עצמי, סיכוי התאמת העצם גבוה מאד.

האם תהליך ההשתלה מסובך וכמה זמן הוא לוקח?

השתלת עצם בלסת יכולה להתבצע בשני האופנים הבאים:

  • הרדמה כללית
  • הרדמה מקומית

מדובר על תהליך קצר שיכול להסתיים גם בתוך כחצי שעה בלבד, אך לעתים מדובר על תהליך מעט ארוך יותר שמגיעו בשיאו לכשעה וחצי. כל עוד עוברים את הניתוח במרפאה סטירלית, מוכרת ועל ידי רופאי שיניים מנוסים, סיכויי ההצלחה גבוהים מאד עם חשש נמוך מאד להתפתחות זיהומים וכאבים מיותרים.

כעבור כמה זמן ניתן לעבור את השתלת השיניים?

ניתן לפצל את תקופת ההחלמה לשתי תקופות שונות:

  • ראשית, ישנה החלמה מהניתוח שאורכת בממוצע כעשרה ימים
  • שנית, יש להמתין כשנה לערך עד שהעצם נקלטת

תהליך קליטת העצם אמנם לא קצר, אך מדובר על שלב הכרחי לטובת המשך הטיפול הנדרש. יש להיצמד להוראות רופא השיניים בכדי להבטיח קליטה בטוחה ובריאה.

כעבור כמה זמן לאחר הניתוח ניתן לחזור לשגרה?

בימים הראשונים שלאחר השתלת העצם בלסת, אתם עתידים לסבול מנפיחות וכאבים הנחשבים בגדר הסביר. כעבור עשרה ימים אתם אמורים להרגיש הטבה, ובהדרגה גם תוכלו לשוב אל שגרת חייכם. לפני כל צעד כזה או אחר מומלץ להתייעץ עם רופא השיניים המטפל.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »