לגזור ולשמור: כל מה שחשוב לעשות לפני ואחרי השתלת עצם בפה

טיפולי השתלת השיניים הינם טיפולים המתבצעים כחלק מסדרת טיפולים המוכרים כטיפולי "שיקום הפה". אנשים הסובלים ממחסור של שן או שיניים, סובלים בעקבות המחסור מחוסר ביטחון, תוך שגם תפקוד הפה – עם אכילה ודיבור, נפגע.

בעוד ישנם המטופלים שיכולים לעבור את תהליך ההשתלה ללא כל שלב מקדים, ישנם המטופלים שלאחר בדיקה מעמיקה אצל רופא השיניים, מתבשרים כי עליהם לעבור תהליך נוסף: השתלת עצם בפה. תהליך זה אמור לתת מענה לאותם מטופלים שסובלים ממצב של כמות נמוכה מאד של עצם בפה – עד לכדי מצב שהסבירות כי היא תוכל לקלוט את השתלים בהמשך, אפסית.

לאורך ניתוח השתלת העצם בפה, רופא השיניים מחדיר את עצם הנבחרת (עצם ממקור עצמי, חיצוני או מלאכותי) אל האזור המיועד. כעבור שנה לערך, ולאחר שהעצם נקלטה, יהיה ניתן לבצע את השתלת השיניים.

דעו גם אתם לקראת מה אתם הולכים! לפניכם, מספר טיפים חשובים להתנהגות נכונה לפני ואחרי ההשתלה:

1.ראשית, חשוב לבחור במרפאת שיניים סטיירלית ומומלצת. הדבר האחרון שתרצו הוא לחטוף זיהום קשה לאורך הניתוח. באותה הנשימה, חשוב שתעברו טיפול מקדים שמטרתו לסלק גורמים לא רצויים, תוך יצירת סביבה כמה שיותר סטיירלית בפה:

  • ניקוי אבנית לשיניים (טיפול המתבצע על ידי שיננית)
  • איתור וניטרול זיהומים קיימים (טיפול המתבצע על ידי רופא השיניים)

2.הפחיתו את הסיכוי לזיהומים! המלצה זו רלוונטית גם לפני הניתוח וגם לאחר הניתוח. הדרך להפחית את הזיהומים:

  • צחצוח שיניים מספר פעמים ביום
  • שימוש בחוט דנטלי לניקוי שאריות מזון
  • השתמשו בחומרי חיטוי שונים (התייעצו עם רופא השיניים)

לאחר ניתוח השתלת עצם בפה, חשוב לצחצח את השיניים בעדינות ועל פי ההוראות הניתנות לכם מהרופא המטפל. כמו כן, כדאי להימנע בשלב הראשון משימוש בחוט הדנטלי על מנת למנוע מצב של פגיעה באזור המנותח.

3.לפני ואחרי: הפסיקו לעשן

מדובר על המלצה בריאותית שכדאי לאמץ באופן כללי, אך בהחלט במעמד של ניתוח השתלת עצם בפה. רופא השיניים יציג לכם את הנתונים שמטרתם לשקף בפניכם את הסבירות להצלחת ההליך אצל מעשנים. לצערכם, מדובר על מספרים נמוכים מאד, ולכן: בכדי להבטיח שהעצם תיקלט וכל ההשקעה שלכם תניב פרי, עליכם להפסיק לעשן לפני ההשתלה ולמשך תקופת ההחלמה. קחו בחשבון כי עישון מקטין באופן דרסטי את סיכויי קליטת העצם.

טיפול חניכיים
השתלת עצם בפה

4.מה אוכלים לאחר הניתוח?

אתם עתידים לסבול מנפיחות וכאבים בעשרת הימים הראשונים שלאחר הניתוח. בהדרגה, תחושו בהטבה שתאפשר לכם לשוב לשגרת היום המוכרת לכם, גם בכל הקשור לאכילת מזון ללא כל הגבלה. מה אסור לאכול בימים הראשונים?

  • מזון חם
  • מזון קר/קפוא
  • מזון חריף
  • מזון מוצק
  • ובכללי: אסור להפעיל לחץ על האזור

מה כן מותר?

  • מרקים בטמפרטורת החדר
  • מוצרי חלב רכים

5.זיכרו: ימי מנוחה הם ימי מנוחה

למרות שהניתוח בוצע בפה ואתם עומדים על הרגליים, עדיין עליכם להיצמד להוראות המנוחה שניתנו מהרופא. אם אתם מרגישים מצוין אחרי הניתוח, נהדר! עם זאת, עליכם להבין כי כל הגוף נרתם להחלמה שלכם, כך שעליכם לנוח, להימנע מפעילות גופנית, להימנע מהרמת משקלים כבדים וכן הלאה. לאחר הביקורת הראשונה שלכם, תוכלו לקבל הערכה לגבי מצבכם ובהתאם האם תוכלו לשוב לפעילות סדירה.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »