טיפול בבעיות חניכיים – רק אל תזניחו!

בעוד השיניים מקבלות תשומת לב אדירה, נדמה כי לעיתים דווקא החניכיים לא תמיד זוכות לתשומת הלב לה הן ראויות. בריאות הפה כוללת התייחסות מלאה גם לשיניים וגם לחניכיים, כאשר הנתונים מעט מדאיגים: בעוד ישנם כאבים המרמזים על בעיה מסוימת בשיניים ועל כן ניתן לטפל בה, טיפול בבעיות חניכיים יכול להיות סבוך יותר. הסיבה? לא כולם מודעים לכך שיש להם בעיה בחניכיים – למרות שעל פי המספרים מדובר על מעל ל-85% שסובלים ממנה.

טיפול בבעיות חניכיים: מה התסמינים המעידים על הבעיה?

ישנן רמות שונות של בעיות חניכיים, כך שחשוב להיות ערים לסימפטומים ולטפל בבעיה כמה שיותר מהר. הסימפטומים שיכולים להעיד כי גם אתם סובלים מבעיית חניכיים, כוללים:

  • דימום מהחניכיים
  • נפיחות שלא יורדת
  • אדמומיות
  • כאב בזמן אכילה
  • רגישות למזון ושתייה קרים / חמים
  • ריח רע מהפה לאורך הזמן

שימו לב: אמנם כל אחד מהסימפטומים יכול להעיד גם על בעיות אחרות שאינן קשורות ישירות לחניכיים, אך בהחלט מדובר על סימפטומים המצריכים בדיקה מידית אצל רופא השיניים המטפל שלכם ואולי אף טיפול בחניכיים.

טיפול בבעיות חניכיים

"אני יודע שיש לי חניכיים בעייתיות. איך ניתן לטפל?"

טיפול בבעיות חניכיים מותאם אישית למצב המטופל. מאחר וישנן דרגות שונות של בעיות בחניכיים, לא ניתן לקבוע מראש איך יראה הטיפול בחניכיים. לא אחת, מדובר על טיפים בצחצוח השיניים שיכולים לסייע, ולעתים נדרש המטופל להגיע מספר רב של פעמים בשנה לניקוי מאסיבי של אבנית בשיניים.

ככלל, טיפול בבעיות חניכיים יתמקד כך או כך על הרגלים שיש להיצמד אליהם: טיפוח שגרת הפה. צחצוח נכון של השיניים (בדגש על מספר הפעמים הנדרש ביום), בתוספת של ניקוי באמצעות חוט דנטלי, יכולים להפחית משמעותית בהמון מקרים את הסבירות להתפתחות בעיות נוספות בחניכיים בעתיד.

מהי דלקת חניכיים ואיך ניתן לטפל בה?

דלקת חניכיים מקבלת גם היא מענה במרפאת השיניים. תחילה, הבעיה תאובחן על ידי רופא השיניים, ואילו טיפול בחניכיים יתבצע לרוב על ידי השיננית. דלקת החניכיים נוצרת על ידי שכבות של חיידקים שהצליחו לבסס לעצמם מושב קבע נוח בפה. התוצאה? הצטברות אדירה של אבנית. כל עוד אתם מגיעים בזמן לטיפול הסרת אבנית אצל השיננית, הרי שתוך 48 שעות תוכלו לחוש בהטבה כאשר כל הסימפטומים ייעלמו בהדרגה.

מתי צריך להתחיל לדאוג? כל עוד אתם מגיעים בתדירות של כ-4 פעמים בשנה אל השיננית, הסיכוי כי תגיעו למצב של דלקת אינו גבוה. עם זאת, החשש הגדול שהוא שהדלקת תתפתח לשלב הבא שלה. במקרה זה, ישנו חשש ממשי כי שיניים יחלשו וינשרו בפה המטופל.

טיפול חניכיים

לסיכום: אפשר למנוע את דלקת החניכיים הבאה?

התשובה לכך תשמח אתכם, והיא כן. כל עוד מדובר על בעיה גנטית תוך שהמבנה שלכם רגיש יותר לבעיות שכאלו, צריך לקחת זאת בחשבון ולהבין כי החניכיים שלכם רגישות יותר. עם זאת, טיפוח ותחזוק הפה והחניכיים מפחית משמעותית את הסיכוי להיווצרות דלקת נוספת. איך מטפלים ומתחזקים שגרה בריאה?

  • הגיעו מספר רב יותר אל השיננית – במקום 3 פעמיים בשנה, 4 או 5 פעמים בשנה.
  • השתמשו בתכשירי שטיפת פה (מסייעים בסילוק חיידקים).
  • צחצחו את השיניים בתנועות סיבוביות (ולא במריחה המעודדת את פיזור החיידקים).
  • שימוש בחוט דנטלי – חובה! גם הוא, מסייע בסילוק החיידקים ומפחית את הסיכוי להיווצרות דלקות.

מה חשוב לדעת? גם ילדים יכולים לסבול מבעיות ודלקות בחניכיים. הגיעו לבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים בכדי להיות שקטים כי ילדכם מקבל את הטיפול הראוי ביותר, בזמן הנכון ביותר.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »