עקירת שן בינה – על התהליך ומתי צריך לבצע את העקירה

אם ישנו דבר שחוששים ממנו מטופלים יותר מעקירה של שן, הוא עקירת שן בינה. לשמחתכם, כיום ישנם טיפולים מתקדמים ורופאי שיניים מנוסים שמקלים מאד על העקירה, גם כשמדובר על עקירת שן בינה כלואה. אז מהי עקירה של שן בינה ומתי צריך לבצע את העקירה?

שיני הבינה בוקעות בפה בתחילת גיל ההתבגרות, כאשר הן מסיימות את בקיעתן בין הגילאים 20-25. הבעיה באותן השיניים היא שבשונה משיניים אחרות שמתמקמות בהרמוניה מושלמת בלסת, להן אין מקום בלסת. מה שקורה במצב שכזה הוא שהשן יכולה להיות כלואה (שן בינה כלואה), או פשוט לבקוע בצורה בעייתית המצריכה עקירה.

שן בינה – היכן הבעיה?

מובן מהי שן הבינה, אך מה הופך אותה לבעייתית כל כך ומדוע מומלץ לבצע עקירה שלה?

  • שן בינה "קולטת" אליה בקלות שאריות מזון. שאריות אלו קשות מאד לניקוי, כך שזוהי סביבה אידיאלית להתפתחות של חיידקים
  • שן בינה שלא נעקרת גורמת לכאבים עזים וחוסר נוחות בפה המטופל
  • ישנו חשש כי השן תיצור ציסטה (שק רך)
  • חשש להתפתחות דלקות חניכיים
עקירת שן בינה – על התהליך ומתי צריך לבצע את העקירה

שן בינה כלואה – מה יכול לקרות איתה?

השן הבינה הכלואה למעשה לא מצליחה לחדור את הלסת, כך שהיא לא נראית על פני השטח והיא נשארת כלואה בתוך החניכיים. מהו "עתידה" של שן  בינה כלואה?

  • המצב האידיאלי הוא שהשן פשוט תהיה היכן שהיא נמצאת, מבלי לגרום לכאבים או חוסר נוחות למטופל. במקרים אלו רופא השיניים לא ימליץ על עקירתה.
  • הבעיה היא בעת שהשן תצבור סביבה חיידקים ותייצר סביבה מוגלתית. במקרה זה לא תהיה ברירה, אלא לבצע עקירה מיידית.

איך מתבצע תהליך עקירת שן בינה?

אז נכון, עקירת שן בינה אינה הדבר הראשון שתרצו לעשות כשתקומו מחר בבוקר, אך חשוב להבין שהעקירה מונעת המון בעיות עתידיות. אפשר לומר כי העקירה מתפקדת כמעין טיפול מונע נקודתי, שיחסוך לא מעט סבל בעתיד. אז איך מתבצע ההליך?

  • ראשית, יש להבין כי מדובר על עקירה כירורגית (זאת בשונה מעקירות רגילות). המשמעות היא שמדובר על ניתוח לכל דבר ועניין. בהתאם להחלטת רופא השיניים יוחלט האם לבצע את העקירה בהרדמה מקומית או כללית.
  • לפני טיפול העקירה, נדרש המטופל לעבור צילום על מנת שרופא השיניים יוכל "להכיר" את השן ולקבוע את המהלך הטיפולי האידיאלי והראוי.
  • העקירה יכולה להתבצע בשליפה אחת של השן, אך לעתים (בהתאם למיקומה של השן), יהיה צורך לשלוף את השן בכמה חתיכות שונות. במקרה זה, התהליך מעט ארוך יותר אך הוא יסודי ובטוח יותר עבורכם.
עקירת שן בינה – על התהליך ומתי צריך לבצע את העקירה

תהליך ההחלמה לאחר עקירת שן בינה

לא מדובר על עקירה פשוטה, בין היתר מאחר ומדובר על פעולה כירורגית. יש להיצמד להוראות רופא השיניים באשר למנוחה לאחר העקירה. מה חשוב לדעת?

  • במידה והרופא ממליץ על אנטיביוטיקה, יש לקחת אותה לאורך כל התקופה המומלצת
  • יש להשתמש בימי המחלה למנוחה מוחלטת
  • אין לבצע פעילות גופנית / פעילויות הדורשות מאמץ גופני
  • אין לאכול אוכל מוצק כ-72 שעות לאחר העקירה
  • יש להימנע ממזון חם וקר כ-72 שעות לאחר העקירה

מה לקחת בחשבון לאחר עקירת שן בינה?

תופעות כמו נפיחות, אודם וכאבים הן טבעיות לחלוטין. תוכלו לבקש מרופא השיניים מרשם למשככי כאבים שיקל עליכם את תהליך ההחלמה. תופעות הלוואי יחלו להיעלם בהדרגה, כאשר לאחר כ-10 ימים תוכלו לשוב לשגרה ולחוש בהפחתה משמעותית בכאבים. במקרים של כאבים עזים או דימום מאסיבי, יש לפנות אל רופא השיניים.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »