מבנה לשן לאחר טיפול שורש – כל מה שצריך לדעת

אפשר לומר שני דברים עיקריים על טיפול השורש: הוא גורם לחוסר נוחות אצל מרבית המטופלים, אך עם זאת הוא נחשב לאחד מטיפולי השיניים המועילים ביותר. טיפול השורש הוא טיפול שהצורך בו עולה בעת שחיידקים מצליחים לסלול את דרכם אל העצב שבשן, מה שמייצר בסופו של דבר דלקת. הפתרון לאותה הדלקת הוא טיפול השורש, שאותו יש לבצע מיידית לאחר האבחון כי זהו הטיפול הנדרש.

מבנה לשן לאחר טיפול שורש – כל מה שצריך לדעת

הסימנים שיכולים להעיד על הצורך בטיפול השורש:

  • רגישות למשקאות ומזון חמים וקרים
  • כאבים עזים שלא ניתן להגיע איתם להטבה
  • נפיחות מסביב לשן

חשוב לציין כי כל אחד מהסימפטומים יכול להעיד גם על בעיות אחרות שמקורן בשיניים. לכן, חשוב להתייחס לכל סימפטום שכזה ברצינות ולהגיע לאבחון ובדיקה אצל רופא השיניים המטפל.  לאחר טיפול השורש תחושו בהטבה משמעותית שתאפשר לכם לחזור לשגרה שלכם ללא כאבים ורגישויות. בנוסף, לאחר הטיפול יהיה צורך גם במבנה לשן לאחר טיפול שורש.

השן של לפני טיפול השורש ואחרי טיפול השורש אינה אותה שן. רק לשם ההבנה, השן שלאחר טיפול השורש היא מעין שן מתה – כזו שאינה "מתקשרת" כפי שיתר השיניים בפה מתקשרות. מדוע? משום שהיא לא מקבלת אספקת דם, וככל שעוברות השנים היא אף נחלשת וכך גם עולה הסיכוי שלה להיסדק או להישבר.

מבנה לשן אחרי טיפול שורש – מה אתם צריכים לדעת?

לאחר טיפול השורש, יש צורך לבצע מבנה. המבנים מבוססים על בורג מתכתי, אך גם ישנם מבנים ללא מתכת כלל. אותו מבנה הוא למעשה עבודת שחזור של הכותרת. חשוב להבין כי המבנה אינו מספיק בעצמו, ועליו יש לבסס בהמשך כתר שיגן על השן שהופכת חלשה לאחר ביצוע טיפול השורש. המבנה לשן ממלא תפקיד חיוני, שכן תפקידו להשיב את השן לתפקוד כמה שיותר גבוה, למרות נסיבות טיפול השורש.

רופאי השיניים עושים שימוש ב-2 סוגים של מבנים:

  • מבנה מיידי
  • מבנה יצוק
מבנה לשן לאחר טיפול שורש – כל מה שצריך לדעת

מדוע חשוב כל כך לעשות מבנה לאחר טיפול השורש?

ישנו אינטרס משותף גם למטופלים וגם לרופאי השיניים, והוא להבטיח כי השיניים הטבעיות של המטופל ישארו בפיו. לשם כך, ישנם לא מעט טיפולי שיניים שכל מהותם היא עבודות שיקום: משן פגועה לשן מתפקדת. זה בדיוק מה שקורה עם שן שעברה טיפול שורש, כאשר לאחר הטיפול היא עוברת תהליך שיקום שמטרתו להפוך אותה לכמה שיותר חיונית ומתפקדת (למרות שהיא מפסיקה לקבל אספקת דם).

מבנה השן מיושם על השן המיועדת אך ורק לאחר טיפול השורש. המטרה של המבנה היא לחזק אותה ולהפוך אותה עמידה יותר ומתפקדת יותר. מבנים איכותיים שלאחריהם מלבישים גם כתרים, מאפשרים לאנשים ליהנות משן מתפקדת לאורך שנים – כזו המסייעת בגריסת המזון ובדיבור, וכמובן שלה גם תפקיד משמעותי בשמירה על האסתטיקה שבפה.

השלב הבא: כתרים

לאחר שטיפול השורש הוכתר בהצלחה ולאחר שהותאם למטופל מבנה, ניתן לחשוב על הצעד הבא והוא כתר לשן. כידוע, הכתרים הם מעין כיסוי שעוטף את השן – כאשר הם תורמים לה גם פרקטית וגם אסתטית. בתהליך שיקום של השן (כמו במקרה של שן שעברה טיפול שורש), הכתר הוא נקודת הסיום שחותמת סופית את טיפול השיקום-שחזור של השן.

ישנם מספר סוגי כתרים לשיניים, כאשר יש לשקול את סוג הכתר הנבחר בכובד ראש. מאחר ומדובר על המעטפת החזותית שניכרת בסופו של דבר כלפי חוץ, יש להבטיח כי גוון הכתר זהה לגוון של יתר השיניים, וכי מדובר על כתרים עמידים וחזקים.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »