שחיקת שיניים – מהי ומהן הסיבות להיווצרותה?

סביר להניח כי גם אתם שמעתם לפחות פעם אחת את צמד המילים "שחיקת שיניים", או "חריקת שיניים". עם זאת, לא כולם ידועים על מה בדיוק מדובר, מהו היקף התופעה ובעיקר: מה גורם לה? חריקת השיניים היא מצב בו הפה סגור (נעול), כאשר השיניים שבלסת העליונה והתחתונה מגיעות במגע ישיר אלו עם אלו (מתחככות). מדובר על תופעה שמופיעה בעיקר לאורך שינת הלילה הארוכה, כאשר התוצאה היא שחיקה של שכבת השן החיצונית.

שחיקת השיניים – מדוע היא מתרחשת?

הרפואה יודעת להעניק מענה לתופעה של שחיקת השיניים, אך טרם ידוע מה גורם לתופעה – זאת למרות שמדובר על הערכות המדברות על כך ש-1 מתוך 10 אנשים סובל מהתופעה. ישנם אלו הסבורים כי שחיקת השיניים היא מנגנון פיסי שבאמצעותו משתחררים מתחים ולחצים מנטליים. אחד האתגרים הגדולים ביותר באשר לשחיקת השיניים, הוא אבחון התופעה. מאחר ולרוב היא מתרחשת לאורך הלילה, גם אלו הסובלים ממנה לא מודעים לה. אם כן, אילו רמזים יכולים להעיד כי גם אתם חורקים שיניים?

כך תוכל גם אתם לדעת: אתם סובלים משחיקת שיניים?

ישנם כמה סימפטומים /התנהגויות שיכולים להעיד כי גם אתם סובלים משחיקת השיניים. חשוב לציין: בהחלט תוכלו לבצע אבחון ראשוני על בסיס המתווה הכללי שיוצג בפניכם, אך על מנת לאשר או לשלול כי אתם סובלים או לא משחיקת השיניים, יש להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים. כן חשוב לדעת כי לא ניתן לאבחן את שחיקת השיניים על בסיס סימפטום אחד, אלא רק באמצעות חיבורם של כמה סימפטומים יחד. אז איך ניתן לאבחן את שחיקת השיניים?

  • פגיעה חזותית בשיניים: ראשית, תוכלו לבחון את השיניים שלכם חזותית. מאחר והשן נשחקת בעקבות שחיקת השיניים, בדיקה חזותית יכולה להעיד באשר לסדקים או נראות של שן "דקה" יותר.
  • כאבים בשיניים: אמנם כאבים בשיניים יכולים להעיד על מניפה רחבה של בעיות, אך התחשבות בסימפטום זה יחד עם סימפטומים אחרים יכולה לשקף תמונה בהירה יותר. לרוב, הכאבים יופיעו עם מגע של שתייה קרה או מזון קר (רגישות קלה ועד בינונית). כאבים נוספים סבירים הם דווקא באזור הלסת בעקבות המאמץ המופעל בזמן "הנעילה".
  • טיפולי שיניים שנפגעו: במידה ויש לכם כתרים, סביר כי גם הם יפגעו מתהליך שחיקת השיניים. זוהי אינדיקציה נוספת שיכולה ללמד על תהליך שחיקה אפשרי שמתרחש אצלכם.
  • אבחון בזמן אמת: במידה ואתם מתעוררים בלילה ומזהים כי הלסת שלכם נעולה, הרי שסביר כי אתם סובלים מחריקת השיניים. אמנם ייתכן מצב בו מדובר על נעילה חד פעמית, אך בהחלט כדאי שלא להתעלם ממנה.
שחיקת שיניים – מהי ומהן הסיבות להיווצרותה?

הטבה נפשית יכולה להפחית את תופעת שחיקת השיניים

שמה של שחיקת השיניים נקשר שוב ושוב עם מצבים מנטליים-נפשיים, ורופא השיניים ככל הנראה יברר מולכם האם אתם שרויים במצב של לחץ מתמשך. כפי שידוע כי מתחים נפשיים משפיעים על הסבירות להופעת התופעה, כך גם ידוע שהטבה במצב הנפשי יכולה לסייע בהפחתת שחיקת השיניים. יש לציין כי ההשלכות של שחיקת השיניים מופיעות בהדרגה, כך שבהחלט כדאי לפנות אל רופא השיניים בהקדם בכדי למנוע נזקים משמעותיים לשן.

האם שחיקת שיניים יכולה לגרום נזק רב בטווח הארוך?

לא במקרה שחיקת השיניים אכן מתוארת כ"שחיקה". בעת שמדובר על מצב מתמשך שלא מטופל כנדרש, הרי שאפשר להגיע למצב בו השן נפגעת משמעותית בעקבות אבדן חומר שן. לכן, אבחנה מוקדמת על ידי רופא שיניים מומחה ומנוסה, יכולה לעצור את התופעה ולשמר את מצב השן.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »