נסיגת חניכיים – המדריך המלא

נסיגת חניכיים מוכרת גם בשמה "רצסיה", והיא מצב שבו החנייכים וגם עצם הלסת נסוגות לאחור. בעקבות כך, הן מפסיקות להעניק תמיכה בשן. ניתן להבחין בקלות רבה במצב כזה של נסיגה, זאת מאחר ובעקבות הנסיגה ניתן לראות בבירור את שורש השן. התוצאות של נסיגת החניכיים הרסניות, וכוללות בין היתר:

  • תזוזה משמעותית של השיניים (וכך נוצרים רווחים בין השיניים)
  • פגיעה חזקה ברקמות שתומכות בשיניים
  • במצבים קיצוניים: חשש ממשי כי השן תנשור

נסיגת החניכיים מתרחשת במרבית המקרים בעקבות מחלת חניכיים כרונית-דלקתית, שבפעולתה גורמת להרס רב בחניכיים וברקמות התומכות את השיניים. אחת הבעיות הגדולות ביותר בהקשר למחלת החניכיים היא הקושי בלאבחן אותה, זאת משום שהמטופלים אינם מדווחים על כאבים עזים או חוסר נוחות. כך, המחלה מאותרת יחסית בשלב מתקדם לאחר שניכרת פגיעה בתפקוד החניכיים. 

נסיגת חניכיים – המדריך המלא

ניתן למנוע את נסיגת החניכיים?

מובן כי תמיד עדיף למנוע את הופעתה של הנסיגה מאשר לטפל בה בזמן אמת. עם זאת, חשוב לציין כי מחלות חניכיים וכך גם נסיגת החניכיים, מושפעות מאד מגורמים גנטיים ולכן לא תמיד ניתן להעניק למטופל טיפול מנע. עם זאת, בעת שנצמדים לשגרת תחזוק בסיסית, ניתן להפחית משמעותית את הסבירות להיווצרותה של מחלת החנייכים וכך גם של הנסיגה. איך עושים את זה?

  • צחצוח שיניים: כשמדברים על צחצוח שיניים צריך לשים לב לשני דברים – גם לתדירות הצחצוח וגם לצחצוח נכון. ישנם לא מעטים שמצחצחים את השיניים בצורה כזו שהם מחזקים את החיידקים במקום לסלק אותם. תנועת הצחצוח צריכה להיות סיבובית, זאת בכדי למנוע מצב שהחיידקים מתפזרים לאזורים נרחבים יותר בפה. בהקשר זה, כדאי לעבור תדרוך משפחתי מלא אצל רופא השיניים (או אצל השיננית) באשר לצחצוח נכון. בנוסף, יש להיצמד לתדירות המומלצת של צחצוח 3 פעמים ביום, או לאחר כל ארוחה.
  • ניקוי השיניים באמצעות חוט דנטלי: מטרת צחצוח השיניים בין היתר היא להיפטר משאריות המזון שבהמשך הופכות להיות קרקע פורייה להיווצרות חיידקים. כידוע, מברשת השיניים לא תמיד מצליחה להתמודד עם כל שאריות המזון ולהגיע לכל פינה בשן, ולכן יש להשתמש גם בחוט הדנטלי. התדירות המומלצת? בכל ערב בסוף היום, ואלו מכם שרוצים לטפח שגרה בריאה יותר – לאחר כל ארוחה.

נסיגת חניכיים: איך תוכלו גם אתם לאבחן את עצמכם?

מובן כי ההמלצה החמה ביותר היא לבצע אבחון מעמיק ויסודי אצל רופא השיניים המטפל. עם זאת, אבחון עצמאי שלכם יכול להביא אתכם מהר יותר אל מרפאת השיניים וכך גם לקבל טיפול בשלב מוקדם שיחסוך מכם סבל ופגיעה בפה. אם כן, איך תוכלו גם אתם לזהות אצלכם מחלת חניכיים שמובילה לבסוף לנסיגה?

  • רגישות משמעותית למזון חם וקר, כמו גם לשתייה חמה וקרה
  • ריח רע מהפה שלא עובר גם לאחר צחצוח מאסיבי ושימוש בתכשירי שטיפת פה
  • שורש חשוף של השן (מעיד על נסיגה מתקדמת מאד)
  • חניכיים מדממות ונפוחות לאורך זמן
  • שיניים חלשות ומתנדנדות
נסיגת חניכיים – המדריך המלא

נסיגת חניכיים שלא מטופלת בזמן: ההשלכות

במידה ותדחו את הטיפול במחלת החניכיים ובנסיגת החניכיים, אתם עתידים לסבול מפגיעה חזותית וגם מחוסר נוחות מתמשך. הכירו גם אתם את ההשלכות של התופעה:

  • כאבים עזים (של חניכיים מדממות ורגישות לחום וקור)
  • פגיעה חזותית בשן בעקבות חשיפת השורש
  • הזנחה ממושכת מסכנת אתכם בנשירה של השן
  • שיניים לא אסתטיות – פגיעה בדימוי העצמי
  • שיניים חלשות ולא מתפקדות – טיפולי שיניים יקרים

בדיקה שגרתית אצל רופא השיניים בתדירות של פעם בשנה, תוכל לאשר או לשלול את הימצאותה של דלקת חניכיים.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »