כתרי פרטאו – שחזור לכותרות השיניים

גם אתם מביטים במראה וחשים חוסר שביעות רצון בעקבות החיוך המשתקף מולכם? למרות הרגשות הלא נעימים שלבטח צפים, דעו כי בהחלט יש מה לעשות. הודות לכתרים, יכולים רופאי השיניים להציע פתרונות אסתטיים-פרקטיים לאנשים הזקוקים לשיחזור כותרות השיניים. הכתרים מעניקים מענה כפול:

  • הכתר כמענה אסתטי העוטף את השן
  • הכתר כפתרון הגנתי בשיניים חלשות

השימוש בכתרים נפוץ בעיקר בקרב מטופלים שסבלו מעששת שהחלישה את השן, שיניים שנחלשו בעקבות טיפול שורש, שן סדוקה או שבורה או שיניים עם פגמים אסתטיים שונים. הכתרים בהם עושים שימוש רופאי השיניים רבים, כאשר סוג אחד נפוץ במיוחד הוא כתר הפרטאו: כתר מזירקוניה מלאה ללא ציפוי של חרסינה, העשויים לפי טכנולוגיית Prettau Zircon.

השלבים בדרך אל התקנת כתר הפרטאו בפה המטופל:

  • לקיחת מידות מדוייקות
  • בחירת סוג הכתר – במקרה זה: כתרי פרטאו
  • ייצור הכתר במעבדה חיצונית
  • ניקוי הפה ובדיקה כללית לפני התקנת הכתר

כתרי פרטאו – מה חשוב לדעת עליהם?

אם גם אתם שמעתם המלצות חמות על כתרי הזירקוניה, דעו כי גם כתרי פרטאו הינם כתרי זירקוניה. במקרה זה, מדובר על כתרים המבוססים על חומר זירקוניה מלאה שאין בהם שילוב של מתכות או חרסינה. הבחירה שלכם בסוג הכתר צריכה להתבסס על שלל פרמטרים, כאשר רופא השיניים יוכל להמליץ לכם על הכתר המתאים לכם ביותר אינדיבידואלית. לכל כתר ישנם יתרונות בולטים, כאשר כתרי פרטאו-זירקוניה מגלמים בתוכם יתרונות נפלאים שהופכים אותם מאד מבוקשים:

  • מדובר על כתרים חזקים מאד
  • יישום הכתר לא מותנה באיבוד חומר שן רב
  • כתרים עמידים! סיכוי נמוך מאד לסדקים ושברים
  • ברמה האסתטית: כתרים המעניקים נראות קורנת וחיונית
  • כתרים ללא מתכת = כתרים ללא פס המתכת הידוע לשמצה
כתרי פרטאו – שחזור לכותרות השיניים

כתרים מזירקוניה וכתרים מאוחים למתכת – מה חשוב לדעת?

המון פעמים המוטיבציה של אנשים לשלב כתרים על השיניים היא לשפר את החזות האסתטית. ואכן, בעזרת הכתרים ניתן לשפר משמעותית את נראות השיניים, אך חשוב לדעת: לטובת מראה אסתטי אידיאלי, לא מספיק לבחור ב"כתר" כפתרון, אלא שיש להעניק חשיבות להרכב החומרים ממנו עשוי הכתר. התחימה המשמעותית ביותר מתבצעת בין כתרים מזירקוניה ובין כתרים המאוחים למתכת.

אם גם אתם הבחנתם באנשים עם כתרים שיש להם פס אפור/שחור מעל החניכיים, הרי שהם בחרו בכתר מאוחה למתכת. מעבר לכך שקל להסיק כי אנשים אלו עם כתר, הרי שהנראות המתקבלת אינה ברמה אסתטית גבוהה.

כתרי הזירקוניה לעומת זאת משתלבים בצורה אידיאלית בפה המטופל. מדובר על כתרים בעלי מראה מאד טבעי, כאשר ישנם מקרים בהם קשה מאד לזהות את נוכחות הכתר בפה (זאת בהתאם לגוון השיניים של המטופל). לרוב, כל עוד הכתר מיועד לשן קדמית, ההמלצה החד משמעית של רופא השיניים תהיה לבחור בכתר הידוע באיכויותיו האסתטיות, כמו כתרי פרטאו.

כתרי פרטאו בצמוד לטיפול השורש

במרבית המקרים, המטופל יודע מראש כי הוא עתיד גם לעבור טיפול באמצעות כתר. איך זה קורה? בעת שהתקבלה החלטה לעבור טיפול שורש לדוגמא, הרי שניתן לצפות את תוצאות הטיפול שהן בין היתר איבוד רב של חומר שן, תוך שהשן לאחר הטיפול הופכת אפורה. לכן, לעתים התהליך מתבצע במקביל: טיפול השורש לצד הכנות לכתר שישולב על השן המטופלת בהמשך.

חשוב לזכור כי במקרים של טיפול שורש לדוגמה, לא רק המראה האסתטי של השן נפגע, אלא שגם השן בעצמה נחלשת והופכת להיות פחות תפקודית. הודות לכתר, ניתן לעטוף אותה בשכבת הגנה ששומרת עליה ומשפרת את נראותה.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »