סד לילה – מתי צריך אותו?

בעוד ישנם אלו שההתעסקות שלהם בשיניים מסתיימת עם צחצוח השיניים לפני השינה, גם ישנם אלו שדואגים לשיניים שלהם גם בהמשך הלילה. סביר כי גם אתם השקעתם (וממשיכים להשקיע) לא מעט בשיניים שלכם, כאשר ההשקעה באה לידי ביטוי בטיפולים שביצעתם במסגרת שיקום הפה, ועד שגרת התחזוק שאתם ממשיכים לטפח בכדי להבטיח שיניים בריאות.

סד לילה שומר על השיניים שלכם, ומונע מצבים בהם הן מגיעות לשחיקה והרס. חשוב לציין כי סד לילה מומלץ לשימוש רק לאחר בדיקה מעמיקה של רופא השיניים, ולאחר התאמה שבין הסד ובין מבנה הלסת של המטופל. סד הלילה יותאם למטופלים ב-2 מקרים עיקריים:

  • מטופלים שסובלים מחריקת שיניים אינטנסיבית (גם ילדים)
  • מטופלים לאחר טיפולי שיקום פה. המוטיבציה: לשמור על השיניים

מעבר לכך, סד לילה מיטיב גם במצבים הבאים: מטופלים הסובלים מקשיי נשימה וגם ספורטאים שרוצים לשמור על השיניים שלהם לאורך הפעילות הספורטיבית.

סד לילה

סד הלילה – על מה בדיוק מדובר?

אז מהו סד לילה? מדובר על התקן שמלבישים על השיניים לאורך שנת הלילה, כאשר הוא עשוי מחומר אקרילי. ישנו סד לילה רך וקשיח, וההחלטה בדבר סוג הסד תבוסס על חוות דעת רופא השיניים שלכם. בעת שנוצרת לה חריקה שיניים (שמתבצעת כאמור בלילה), הסד הוא זה שסופג את הלחץ, ולא השיניים בעצמן. כך, הן לא סובלות מאותה חריקה שיכולה לגרום למניפה רחבה של נזקים בטווח הקצר והארוך.

מה גורם לחריקת השיניים? סבורים כי הסיבה השכיחה ביותר היא לחץ נפשי, שבא לידי ביטוי גם בשנת הלילה עם חריקת השיניים. חריקת השיניים אינה רצונית, כך שנסיונות שווא "לנסות" ולעצור את החריקה (במטרה להימנע מסד הלילה), לא באמת יניבו תוצאות. חשוב לציין כי הסד אמנם מעניק את הטיפול הראוי ומונע את שחיקתן של השיניים, אך כדאי בהחלט לטפל בבעיית השורש (לצורך העניין – המתח הנפשי), וכך לפתור גם אותה וגם את "תופעת הלוואי" – חריקת השיניים.

סד הלילה – מהאבחון ועד התאמת הסד המתאים ביותר למטופל

  • הדבר הבסיסי ביותר הוא אבחון: האם אכן המטופל זקוק לסד? (לרוב, ישנו קושי באבחון מאחר והחריקה מתבעת בשעות הלילה)
  • יש לבחור בסד לילה המתאים ביותר בהתאם למצב המטופל (סד רך או קשיח, האם מדובר על שחיקה או על שמירת השיניים לאחר השתלה וכן הלאה)
  • התאמה מלאה של הסד לפה המטופל ומבנה הלסת שלו
סד לילה – מתי צריך אותו?

אז איך מאבחנים את חריקת השיניים ויודעים האם סד הוא הפתרון המתאים?

כאמור, חריקת השיניים מתבצעת לאורך שנת הלילה. כתוצאה מכך, קשה לעתים לאבחן את התופעה ולהעניק לה מענה בזמן. התופעה אמנם נפוצה בעיקר אצל מבוגרים, אך ישנם מקרים בהם גם ילדים סובלים מברוקסיזם – חריקת שיניים. הדרך הטובה ביותר לאבחן את התופעה היא עם שיתוף פעולה של בן או בת הזוג שיבחינו בחריקה בשעת הלילה, או של ההורים שישקיפו על ילדיהם. עם זאת, ניתן לאשר או לשלול את התופעה גם באמצעות הדברים הבאים:

  • מצב השיניים (סדק בשן, כתרים שבורים)
  • דיווח על כאבי ראש ולסת

סד רך או קשיח – במה בוחרים?

תפקידו של סד לילה הוא למנוע את החיכוך שבין השיניים, כך שגם במידה ואכן מתבצעת לה חריקה לאורך הלילה, השיניים לא יגיעו במגע ולא ישחקו. מה חשוב לדעת על הסד הרך והקשיח?

  • מבחינת עמידות, ישנו יתרון משמעותי לסד הקשיח
  • מבחינת נוחות – הסד הרך מאפשר גמישות והסתגלות קלה יותר
  • הסד הקשיח מומלץ יותר לאנשים שסובלים מחריקת שיניים אינטנסיבית
  • בסד הרך נעשה שימוש בעיקר לטובת שמירת השיניים לאחר טיפולי שיקום פה

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »