תותבת מידית שלמה – מתי היא הפתרון המתאים?

שיניים תותבות מסתמנות כיום כאחד הפתרונות המותאמים למטופלים הסובלים ממחסור בשיניים. ענף שיקום השיניים יודע להציע שלל טיפולים וליישם מניפה רחבה של טכניקות – הכל במטרה להציע לקהל המטופלים את הטיפול האיכותי, הפרקטי והאסתטי ביותר.

כאמור, אחד מאותם פתרונות הוא התותב, שבתפקידו ממלא את מקומן של השיניים הטבעיות. לצד תותבת מידית שלמה, גם ישנן תותבות שממלאות את מקומן של שיניים בודדות בלבד. מדובר על התקן מלאכותי שתורם למטופלים ברמה הפרקטית (לעיסת מזון, דיבור), אך גם ברמה האסתטית עם חיוך מזמין וקורן שמקורו בשיניים מלאות.

לפני שמתקבלת ההחלטה בדבר טיפול זה או אחר, חשוב להציג בפני המטופל את כל היתרונות והחסרונות של הטיפול. במקרה זה של תותבת מידית שלמה, ישנם יתרונות בולטים וחסרונות בולטים:

  • היתרון המשמעותי ביותר הוא העלות הנוחה, ובהשוואה לטיפולים אחרים מדובר על טיפול זול
  • שן תותבת (גם המידית), זקוקה לזמן הסתגלות בפה המטופל
  • התחושה הנוצרת: לא זהה לשיניים טבעיות / שתלים
  • יש לנקות את השיניים התותבות אחרי כל ארוחה
  • יש צורך בשימוש במברשת שיניים ייחודית + משחת שיניים מיוחדת
  • לעתים, יש צורך להחליף את השיניים התותבות בעקבות שינוי במבנה הלסת
תותבת מידית שלמה - מתי היא הפתרון המתאים?

תותבת מידית שלמה – על מה מדובר?

ישנם מספר סוגים של שיניים תותבות, כאשר אחד מאותם סוגים הוא של תותבת מידית שלמה. במקרה בו מגיע מטופל אל מרפאת השיניים, כאשר חסרה לו שן אחת בלבד, יוצע לו טיפול ספציפי-נקודתי כדוגמת הפליפר. עם זאת, בעת שהמטופל סובל ממחסור של כל השיניים בלסת – הרי שפתרון תותבת מידית שלמה יהיה היעיל ביותר. תותבת מידית שלמה, כמו גם שיניים תותבות אחרות, מבוססת על החומר האקרילי.

ישנם סוגים שונים של תותבת מידית שלמה:

  • תותבת שלמה מאקריל (ידועה גם בשמה: תותבת רגילה). מדובר על הפתרון הפופולרי ביותר וגם הנוח ביותר כלכלית.
  • תותבת שלמה מניילון – בהשוואה לתותבת מאקריל, היא נהנית מחזות אסתטית טובה יותר. עם זאת, פיזור כוחות הלעיסה שלה נחשב פחות טוב, תוך שלא ניתן ליישם עליה ריפוד.
  • תותבת שלמה Acry free – היתרון שלה הוא שהיא היפואלרגנית, אך החיסרון נעוץ בעובדה כי היא קשיחה מדי ויכולה להקשות על לעיסה ותפקוד כללי.

כן חשוב לדעת: למרות מניפת היתרונות שמציעות השיניים התותבות (החל מהנראות ועד היכולת לשוב ולתפקד), הרי שנדרש זמן הסתגלות של התותבת לפה. מדובר על עצם זר שצריך להסתגל לסביבה טבעית וקבועה. תקופת ההסתגלות נעה בין מספר ימים למספר שבועות.

תותבת מידית שלמה - מתי היא הפתרון המתאים?

מתי מציעים למטופל התקנה של תותבת מידית שלמה?

ישנם מטופלים שעוברים טיפול שיניים כדוגמת עקירה. על מנת שהמטופל לא יצטרך לסבול ממחסור של שיניים בעקבות הטיפול, מתקינים לו תותבת מידית שלמה. חשוב לציין כי היא לא חייבת להיות בהכרח שלמה במקרים שכאלו, אלא שלעתים תשולב תותבת חלקית בלבד התואמת את מספר השיניים החסרות (אלו שנעקרו). במצבים אלו, נלקחות מידות פה המטופל עוד טרם העקירה – זאת על מנת להתאים לו תותבת ההולמת את מידותיו האישיות.

היתרון של שיניים תותבות בהתקנה מידית די ברור: אם בעבר מטופלים היו צריכים להסתובב ללא שיניים, הרי שכיום הם יכולים ליהנות מפתרון זמני מרגע העקירה ועד טיפול ההמשך. יש לבצע הליך זה אצל רופא שיניים מקצועי, מוסמך ומיומן.

תקופת ההסתגלות: כמה זמן לוקח להתרגל לשיניים תותבות?

שיניים תותבות, גם אלו המותקנות באופן מידי, זקוקות לתקופת הסתגלות שנעה בין כמה שבועות למספר חודשים. כן חשוב לציין שישנו פער אדיר בין המצב איתו מגיעים המטופלים למרפאה (מחסור בשיניים), ובין המצב איתו הם יוצאים מהמרפאה – עם שיניים תותבות. עם זאת, סביר כי צופו קשיים ברמות שונות ביכולת הדיבור וגריסת המזון, אך כל הנדרש הוא תרגול והסתגלות להתקן המלאכותי.

לפני היציאה מהמרפאה, רופא השיניים ידריך את המטופל באשר לדרך תחזוק השיניים התותבות, מהם הסימפטומים השכיחים שמופיעים לאחר התקנתן ומה יש לעשות על מנת להתרגל אליהן במהירות.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »