השלמת חוסר שיניים נרחב – אילו שיטות מתאימות?

לא משנה בני כמה אתם, מהו המין שלכם, היכן אתם גרים ובמה אתם עוסקים – הרי שישנו מכנה משותף לכולכם: איש מכם לא היה רוצה להתמודד עם מחסור רב של שיניים. דבר נוסף המשותף לכולכם הוא ההבנה כי בעת שישנו מחסור של שיניים, אין באמת מקום להתלבטות או דחיית הטיפול – אלא שיש לפנות מיידית אל רופא השיניים במטרה לבצע השלמת חוסר שיניים נרחב.

שיניים חסרות מתקשרות כמעט תמיד עם הזנחה ממושכת. עם זאת, חשוב להבין כי גם אנשים ששומרים על השיניים שלהם כל חייהם, חשופים לפגיעות כאלו ואחרות שלא תמיד ניתן לצפות את כולן או לשלוט בהן. אם כן, מהן הסיבות הגורמות למחסור בשיניים?

  • תאונה או מכה – בעת שהשן סופגת זעזוע, היא יכולה להיסדק או להישבר במקום. תאונות מצערות או מכות בלתי צפויות יכולות לפגוע בשן בודדת או במספר שיניים (כולל אלו הקדמיות).
  • מחלות חניכיים – מדובר אמנם על השלב האקוטי ביותר במחלת החניכיים, אך בעת שלא מטפלים בה כנדרש – ישנו סיכוי ממשי לנשירת שיניים.
  • קצב ההתבגרות – כשם שאיברים שונים בגוף נחלשים עם קצב ההתבגרות, כך גם השיניים. ישנו נתח לא מבוטל בקרב האנשים המבוגרים שסובלים משיניים חלשות, המגיעות עד לכדי מצב של נשירה.
  • עששת – הרס של הרקמות הקשות של השן. עששת שלא מטופלת בזמן אם זה מהזנחה עקב חוסר בביקורים שוטפים אצל רופא שיניים ו/או הורים שמגיעים לביקור ראשון עם ילדיהם לא כפי שמומלץ ומגלים עששת כבר בשלבים מתקדמים.
  • עקירות שיניים – בעקבות תהליכים דלקתיים ו/או סיבוכים מטיפולים.
  • חוסר שיניים מולד – תופעה נדירה אך קיימת.
השלמת חוסר שיניים נרחב – אילו שיטות מתאימות?

מחסור רב בשיניים – ההשלכות

בעת שמזניחים את הטיפול בשיניים החסרות, ישנן 3 השלכות עיקריות:

  • תפקוד: הפגיעה בתפקוד היא זו שמרגישים מיידית, תוך שהיא יכולה לשבש את שגרת היום התקינה שלכם. שיניים חסרות מקשות לפעמים על דיבור תקין וברור, לא ניתן לגרוס מזון מוצק ואנשים יכולים לאבד את פרנסתם (בעקבות אי יכולת לתקשר בצורה בהירה)
  • נראות: הפגיעה האסתטית אינה דבר של מה בכך. מחסור בשיניים משנה את הפנים בצורה דרמטית, וחיוך שעד כה היה קורן, מצטייר כעת כמרתיע ומוזנח. בשונה ממחסור של שן אחת בודדת, מחסור רב בשיניים גורם לפגיעה משמעותית בביטחון העצמי.
  • פגיעה בריאותית: וישנן גם השלכות לטווח הארוך, שניכרות במקרים של הזנחה ממושכת. בעת שישנו מחסור של שיניים, ישנה תנועה טבעית של השיניים הקיימות הסמוכות לאזור "החסר". אותה התכווננות של השיניים אינה טבעית ויכולה לגרום למניפה רחבה של סימפטומים ובעיות.

אז איך ניתן להשלים את השיניים החסרות?

כיום, רפואת השיניים יודעת להעניק מענה איכותי באמצעות 2 שיטות מוכרות:

  • שיניים תותבות
  • שתלים

מטבע הדברים, כל שיטה מאופיינת ביתרונות ברורים וחסרונות ברורים עוד יותר. בעוד ישנם אלו המצהירים באופן חד משמעי כי שיטה אחת עדיפה בבירור על פני השניה, הרי שחשוב לדעת כי כל מטופל הינו אינדיבידואל. שיטה אחת ספציפית המתאימה להשלמת חוסר השיניים יכולה להתאים למטופל X, ולמטופל Y ממש לא. לכן, יש להגיע לבדיקה רפואית כללית אצל רופא השיניים, בה יהיה ניתן להציג את התועלות של כל שיטה ולבחון את ההתאמה של כל אחת מהן אל המטופל.

השלמת חוסר שיניים נרחב – אילו שיטות מתאימות?

שיניים תותבות – היתרונות

  • עלות כלכלית: עד לפני לא מעט שנים, השיניים התותבות ייצגו את השיטה הכמעט בלעדית להשלמת מחסור השיניים. נכון להיום, מדובר על השיטה הזולה ביותר להשלים באמצעותה שיניים. חשוב לציין זאת כיתרון מאחר וישנם מטופלים שדוחים שוב ושוב את הטיפול בשיניים החסרות רק בגלל שיקולים כלכליים.
  • פתרון ראוי בהחלט: ישנם לא מעט מיתוסים ואגדות אורבניות על השיניים התותבות, ולכן חשוב להדגיש: מדובר על שיניים מתפקדות לכל דבר ועניין. המשמעות היא שניתן לגרוס באמצעותן מזון ללא כל הגבלה, ועם עבודה מקצועית של רופא השיניים גם ניתן להגיע לתוצאות יפות ברמת האסתטיקה. יתרה מזאת עד לפניי 30 שנה ביצוע שתלים לא היה טיפול נפוץ. תחום זה התפתח רבות היות וכ-4% מהאוכלוסייה לא מסוגלים להתרגל לתותבות נשלפות בפה עקב בעיית רפלוקס הקאה גבוה. תותבות הן פתרון נפוץ ומקובל למרבית האוכלוסייה למעט מקרים בודדים בהם תותבות נשלפות אינן בחירה מעודפת מסיבות אישיות של מטופל (מבנה האינדיווידואלי של הפנים והלסתות).

השתלת השיניים – היתרונות

  • מראה אסתטי: המראה המתקבל מהשתלות השיניים הוא מראה טבעי, אלגנטי ומוקפד שמאפשר לכם לחייך כמה שיותר. מדובר על פתרון קבוע (ולא נשלף כמו התותבות), כך שמעבר לנראות המדויקת, גם נהנים מתחושת ביטחון של פתרון קבע איכותי.
  • טיפול קצר משניתן לדמיין: נכון להיום השתלת שיניים הינה טיפול שיגרה, מטופלים בארץ יכולים ליהנות מטיפולי השתלות בזמינות וקלות בהשוואה למרבית המטופלים במדינות אחרות בעולם. רוב מרפאות השיניים בארץ מציעים טיפולים האלו ללקוחות, למטופל נישאר רק לבחור את המרפאה המתאימה לו.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »