טיפול פלואוריד – מתי הוא מומלץ?

אם גם אתם ביקרתם אצל השיננית בחודשים האחרונים, סביר מאד כי בסיום הטיפול, הוצע לכם להשלימו עם טיפול פלואוריד. המון פעמים שמו של הפלואוריד נקשר בעיקר עם רפואת השיניים, אך כבר שנים רבות שהוא חלק בלתי נפרד ממי השתייה במדינות רבות בעולם. הסיבה לכך? הוא הוכח כפעיל ומטיב עם השיניים – כל עוד עושים בו שימוש במינונים נכונים, מאוזנים ומדודים.

בטבע, החומר פלואור הוא גז רעיל לכל היצורים החיים. עם זאת, תרכובותיה הבלתי מזיקות נמצאות במגוון רחב של מוצרי מזון, למשל בתפוחי עץ, בתה ירוק או שחור, בדגנים, בדגים, באגוזי מלך וכמובן במים. בנוסף הפלואור הוא הכרחי להתפתחות ובנייה של העצמות והשיניים לאנשים. באמייל של השיניים פלואור נימצא כחלק מפלואוראפטיט – תרכובת של סידן וזרחן, החומר הוא מוצק מאוד ובלתי מסיס לחלוטין ועל מנת שהוא ייווצר בגוף, הפלואור צריך להיכנס אלו.

מתי הטיפול בפלואוריד יעיל במיוחד?

מדובר על טיפול שנמצא יעיל במיוחד בקרב גילאים צעירים עם התפתחות השיניים. הסיבה היא מאחר שהפלואור והסידן חיוניים לבניית חומר השן – תהליך בנייה שמסתיים בגיל 13. עם זאת, הטיפול מומלץ גם לקהלים בוגרים יותר, בעיקר כאלו הסובלים מרגישות השיניים לקור, אלו הסובלים מעששת וגם אלו הסובלים מנטייה לדלקות חניכיים. 

כמו כן, הפלואוריד מתפקד גם בתור מחטא: הוא מונע התפתחות של חיידקים בחלל הפה ומנוע יצירת רובד חיידקים על השיניים. זו אחת הסיבות שבגללן מדובר על טיפול המומלץ גם לאנשים הסובלים ממחלות חניכיים.

שיננית

הפלואוריד מוכר לכם היטב מהטיפול אצל השיננית…

לאורך הטיפול השגרתי אצל השיננית, מוסרת לכם אבנית מהשיניים. השלמת הטיפול נחתמת עם מריחת הפלואוריד על השיניים. מדובר על משחה נוזלית-מוצקה, המגיעה בטעמים שונים. לרוב, השיננית תציע לכם לבחור את הטעם החביב עליכם. כמות נכבדת של המשחה מונחת על ידי תבנית קטנה בצורת השיניים, כאשר עליכם להכניס אותה לפה ולנשוך אותה לפרק זמן של בין דקה ל-4 דקות, בהתאם להמלצת רופא השיניים.

מיד לאחר מכן, יש לירוק את כל המשחה ולשטוף היטב את הפה. מדוע השיננית מציעה את הטיפול הזה? משום שהמגע של הפלואוריד עם השיניים, מעניק לכם שכבת הגנה איכותית, תוך שהוא מוכח כטיפול מנע איכותי בפני העששת שרבים חוששים ממנה. 

כל כמה זמן מומלץ לבצע את הטיפול באמצעות הפלואוריד?

בכל ביקור מחדש אצל השיננית, מומלץ לקבל את המלצתה לטיפול באמצעות הפלואוריד. כל מטופל מגיע לביקור אצל השיננית בתדירות משתנה – זאת בהתאם לשגרת התחזוק ומצב הפה. לרוב, מטופלים שסובלים ממחלות חניכיים באופן כרוני, מגיעים אל השיננית בתדירות של פעם בשלושה חודשים (כ-4 פעמים בשנה). במעמד זה, תוכלו גם אתם ליהנות מטיפול באמצעות הפלואוריד שמחזק את השן, מפחית את הסבירות להיווצרות העששת וגם פוגע ביכולתם של החיידקים לבסס סביבה חומצית.

אחרי הטיפול – מה חשוב לדעת?

כשעתיים לאחר סיום הטיפול, יש להימנע גם מאוכל ושתייה חמים וקרים. למשך 24 שעות, מומלץ שלא לאכול מזונות קשים ומוצקים מדי, וגם לא מזונות העשירים בחומצה. כך, ניתן להבטיח את שלמות שכבת ההגנה של הפלואוריד.

"אפשר לקבל טיפול פלואוריד ללא טיפול שיננית?"

כיום, כל משחות השיניים ותכשירי שטיפת הפה (כמו גם מי שתייה ומאכלים מסוימים), מכילים פלואוריד בכמות מסוימת. צריכה מוגברת של הפלואוריד אינה מומלצת, אך בעת שצורכים את המינרל על פי ההנחיות וההמלצות – הרי שמדובר על אפקט מטיב בלבד. בניגוד למה שרבים חושבים או חוששים, לא ניתן להיחשף לכל פגיעה בעקבות שימוש במשחות שיניים המכילות פלואוריד. הסיבה היא מאחר והפלואוריד אינו נספג ברירית הפה. על מנת שאכן תתרחש פגיעה שכזו, יש צורך לאכול כמויות אדירות של משחת שיניים – מה שכמובן לא סביר. 

איך בוחרים שיננית קבועה לטיפול שגרתי ובפלואוריד?

  • ראשית, כדאי לבחור שיננית שעובדת בתוך מרפאת השיניים שלכם. כך, כל טיפולי רפואת השיניים להם תזדקקו, מוצעים לכם תחת קורת גג אחת. אינכם צריכים לפצל את עצמכם בין כמה מקומות שונים, אלא שאתם מקבלים את כל שאתם זקוקים לו במקום אחד – שלומד להכיר אתכם, מתעד את הטיפולים שאתם עושים ומעניק לכם יחס אישי.
  • שנית, יש להבטיח כי מדובר על שיננית עם זמינות תורים. ההמלצה היא להגיע לטיפול לפחות כ-3 פעמים בשנה, כאשר לאחר כל טיפול כבר יש לתאם את הביקור הבא. הבטיחו כי השיננית אכן יכולה להתחייב על תיאום ביקור מעכשיו לעוד כארבעה חודשים.
  • ודבר חשוב ונוסף: ניסיון והמלצות. שיננית בעלת ניסיון תבצע את עבודתה בביטחון רב יותר וביעילות רבה יותר, תוך שהיא גם תדע לאתר סימטפומים מחשידים ומצבים רפואיים הדורשים בדיקת רופא.

הפלואוריד – גם בשלל תכשירים לטיפוח השיניים

כיום, המותגים הגדולים מציעים שלל תכשירים המכילים פלואוריד – ממשחות שיניים ועד מי שטיפת פה. בכוחו של הפלואוריד למנוע ולטפל בעששת, כך שהוא נחשק על ידי מטופלים רבים, תוך שהוא מומלץ לא אחת באופן אישי על ידי רופא השיניים או השיננית המטפלת. לפני השימוש, כדאי להתייעץ עם הגורם המטפל באשר למינונים, תדירות השימוש והתכשיר הספציפי המומלץ.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »