ריפוד תותבת

ריפוד תותבות נשלפות מתבצע במקרים של אי התאמה בין בסיס התותבת למבנה הלסת. ישנן סיבות שונות  החל משינוי מבנה הלסת עם השנים שהנו תהליך טבעי שמתחרש עם הזמן ועד טעויות טכניות כגון קיצור שולי הבסיס של התותבת או נזק למטבעת חותם הפה בזמן עבודה. את הליקויים ניתן לתקן על-ידי ריפוד ולייצר יציבות ואיכות לתותבת מחדש ובאופן משמעותי.

במהלך הריפוד אפשר לקצר או להאריך את שוליי התותבת ולמלא את הנפח בעזרת אקרילי. ישנן שתי שיטות לרפד את התותבת והן:

  • קלינית בה מבוצע ריפוד ישיר במרפאת השיניים על-ידי רופא שיניים וישירות בפה המטופל.
  • מעבדתית בה מבוצע ריפוד בלתי ישיר על התותבת עצמה והתאמה סופית במרפאה.

השיטה הקלינית

בשיטת הקלינית מורידים שכבה דקה בעובי פחות מ-1 מ"מ מבסיס של התותבת מהצד הסמוך לחך והחניכיים, וגם מורידים את השכבה המלוטשת מהשוליים של התותבת מסביב ההיקף כולו בעזרת מקדח מיוחד. .מורחים ווזלין על השיניים המלאכותיות ומורחים את אקריל המוכן על הבסיס של הפלטה בשכבה אחידה.

כעבור 10 -15 שניות האקריל מתחיל להיות מט וזה הזמן להכניס את התותבת לפה של המטופל ולהניח אותה על הלסת. מבצעים לחיצה בעדינות. על המטופל לסגור את הפה במצב סגירה טבעית שלו. ככה עודפי פלסטיק יוצאים החוצה דרך השוליים של הפלטה ואותם מסירים בזהירות. התותבת "מתגבשת" בפה בערך דקה, ובתחילת שלב היווצרות הגומי מוציאים אותה מהפה.

בשלב הבא מבקשים מהמטופל לשטוף את פיו בתמיסת סודה ואת התותבת מניחים למשך 10 דקות במים חמים או במכשיר מיוחד לבישול אקריל, שלב הנקרא פולימריזציה – במטרה לזרז התגבשות סופית בחום של 40-50 מעלות ולחץ של 3 אטמוספרה. בסוף התהליך האקריל המתקבל הוא באיכות טובה ומונוליטי ללא נקבובים.

כאשר בוחנים את הבסיס לאחר ריפוד ניתן לראות בבירור את כל ההטבעה של החך והחניכיים. היציבות של התותבת אחרי ריפוד משתפרת משמעותית. במקרים בהן יש מחלות של רירית הפה ורגישות יתר לאקריל מומלץ לבצע ריפוד בשיטה בלתי ישירה.

ריפוד תותבות

השיטה המעבדתית

בשיטה מעבדתית רופא השיניים לוקח מידת הלסת של המטופל בעזרת תותבת קיימת ומוסר אותה למעבדה לביצוע ריפוד. היתרון הבולט בשיטה הזו היא שהאקריל אינו בא במגע עם רירית הפה ושכבת הבסיס החדשה היא אחידה (מונוליטית) ולא שונה משכבת הבסיס העיקרית, עם זאת ישנה היתכנות לטעויות טכניות בזמן ייצור התותבת. בנוסף בשיטה הקלינית מטופל מקבל את התותבת מוכנה תוך 30-40 דקות כאשר בשיטה המעבדתית היא מתקבלת במקרה הטוב ביום למחרת. 

יש לציין שתותבות מרופדות לפי שתי שיטות האלו הן יציבות מאוד בפה של המטופל וכוחות לעיסה מתפזרים באופן שווה לרקמות הפה ולא מייצרות פצעי לחץ למטופל מכיוון שמטבעות שלהן מתקבלות בלחץ הלעיסה של מטופל עצמו, כלומר לחץ כזה שהוא יפתח בעת לעיסת מזון. לאחר הריפוד ההסתגלות לתותבת מתרחשת באופן מידי.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »