מהי חרדה דנטלית ואיך מתגברים עליה?

למרות שכולם יודעים שעם היציאה ממרפאת השיניים הם יחושו טוב יותר, עדיין רבים מנסים להימנע ככל הניתן מביקור במרפאה. בעוד ישנם אלו שחוששים ברמה שטחית מהטיפול הצפוי להם, גם ישנם אלו הסובלים מהפרעת חרדה של ממש בכל הקשור לטיפולי השיניים. החרדה המון פעמים מתמקדת במה שעלול לקרות, כאשר לרוב מציאות הטיפול שונה לחלוטין. 

למרות שאלו הסובלים מהחרדה הדנטלית המון פעמים בטוחים כי היא לא תעבור לעולם, חשוב דווקא להיות ערים לבשורה משמחת: ניתן להפחית משמעותית את הסימפטומים המאפיינים את החרדה – זאת במטרה לאפשר לכל מטופל לקבל את טיפול השיניים האיכותי, הראוי והיעיל ביותר.

ממה נגרמת החרדה הדנטלית?

אין סיבה אחת ספציפית שבגללה אנשים סובלים מחרדה דנטלית. כל אדם הוא עולם ומלואו, וכל אדם נחשף לגירויים וסיפורים שונים שיכולים לעצב ולבסס את קיומה של החרדה. מהן הסיבות השכיחות לחרדה דנטלית?

  • סיפורים ממכרים וחברים על טיפולי שיניים שלא צלחו
  • טיפול שיניים שעבר המטופל, לאחריו הוא סובל מתופעות לוואי קשות
  • החשש מכאבים ודימום במהלך הטיפול ואחריו
  • חוויה לא טובה עם רופא שיניים אגרסיבי או לא חביב
  • טיפול שיניים חודרני שבוצע ללא הרדמה מקומית

חרדה דנטלית – גם (ובעיקר) אצל ילדים

מרבית רופאי השיניים מצליחים להקל על סימפטומי החרדה אצל מבוגרים, זאת עם השיח המקדים וההבטחה כי בכל רגע נתון יהיה ניתן לעצור את הטיפול. עם זאת, לעתים קשה מאד לשקף לילדים את רציונל הטיפול ומדוע הם לא צריכים לפחד. ההילה העוטפת את טיפולי השיניים יוצרת המון פעמים סלידה אצל הילדים, שחוששים גם מבדיקה שטחית לחלוטין שמטרתה לאתר או לשלול חורים לדוגמא.

ישנם ילדים שהחרדה אצלם טופחה אך ורק מסיפורים, אגדות אורבניות ומיתוסים, אך גם ילדים שטופלו על ידי רופא פחות מקצועי – שיצר עבורם חוויה לא טובה. כך או כך, חשוב לדעת שגם עם ילדים, ניתן להפחית משמעותית את סימפטומי החרדה.

חרדה דנטלית - איך מתגברים עליה?

דרכים להקל על החרדה הדנטלית – איך עושים את זה?

לפניכם, מספר טיפים שעם יישומם, יהיה ניתן לחוש בהטבה משמעותית:

1.פגישה במרפאה לפני הטיפול

המון פעמים החרדה נובעת מהלא נודע (מה יהיה, מי הרופא, איך נראית המרפאה ועוד). לרוב, יהיו אלו מטופלים שזקוקים לשליטה מלאה על מנת להקל את סימפטומי החרדה. לכן, ההמלצה במקרה שכזה היא להגיע לביקור במרפאה כמה ימים לפני הטיפול. כך, המטופל לומד להכיר את הסביבה שבה הוא יטופל, ללחוץ יד לרופא ולשקף את החששות שלו. 

2.הרדמה מקומית

אחת הסיבות לחרדה הדנטלית היא כמובן החשש מהכאב. אנשים שחרדים מטיפולי השיניים, יחושו גם את הכאבים השטחיים ביותר בעוצמה עזה (לדוגמא: בעת ביצוע סתימה). לכן, ניתן לבקש מראש מרופא השיניים להרדים את האזור המטופל, כך שלא יהיה כל סיכוי לחוש כאב או חוסר נוחות.

3.טיפול בנוכחות אדם קרוב

אפשרות נוספת היא לעבור את טיפול השיניים בנוכחות אדם קרוב: מבן או בת הזוג, דרך אבא או אמא ועד חבר טוב. המון פעמים האינטראקציה שבין הרופא והמטופל היא זו שיוצרת את החרדה (אווירה "קרה" של טיפול). הדרך לשבור את אווירת הטיפול היא עם נוכחות של אדם נוסף ואהוב בחדר.

4.חיזוק חיובי לילדים

כל עוד מדובר על ילדים, הרי שאפשר להבטיח להם חיזוק חיובי לאחר טיפול השיניים ("אם תעבור את הטיפול בהצלחה, נלך לשחק בג'ימבורי"). כך, הילדים מתמקדים בצ'ופר שהם עתידים לקבל, ופחות בגירוי הנוכחי. אפשרות נוספת היא לאפשר לילדים לצפות בסדרה אהובה לאורך הטיפול, להשמיע להם שירים שהם אוהבים או להגיע עם צעצוע אל מרפאת השיניים.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »