הרמת סינוס פתוחה

אם בעבר מחסור של שן או שיניים היה נחשב כגזרה, הרי שכיום כל מטופל יכול לחלום על חיוך מיליון הדולר – וגם להגשים אותו. טיפולי השתלת השיניים מייצרים נראות טבעית, הרמונית ואלגנטית – באמצעותם ניתן להשלים שיניים חסרות מכל סיבה – מריקבון של השן ועד שן שנשברה בעקבות מכה. 

בעוד ישנם מטופלים שלא צריכים לעבור כל שלב מקדים בדרך לטיפולי השתלת השיניים, ישנם מטופלים שכן. פגישת הייעוץ עם רופא השיניים חיונית לא רק לטובת אבחון השיניים המיועדות לטיפולי ההשתלה, אלא גם לטובת איתור השלבים המקדימים הרלוונטים (במידה וישנם כאלו). טיפול הרמת סינוס פתוחה הוא אחד מאותם טיפולים.

הסינוסים הינם חללים ריקים בתוך הגולגולת של יצורים חיים, בן אדם או בעלי חיים אחרים. הם נמצאים במקומות שונים בחלל הגולגולת ויש להם משמעות מיוחדת. הסינוסים מרופדים בקרום רירית דק ובמצבים רגילים מתמלאים אוויר (מפושטים). סינוסים מקסילריים נמצאים בלסת עליונה מול שורשים של שיניים טוחנות ותופסים כמעט את כל העצם הלסת. אחרי עקירות שיניים טוחנות, בחלק מהמקרים, נשארת עצם דקה של הקיר התחתון של הסינוס המקסילריי – וזה בעצם מקום ההשתלה. כדי לבצע את ההשתלה, מגדילים את כמות העצם בפעולה, שניקרת הרמת סינוס ומכניסים את תחליפי העצם שונים מתחת לרירית של קיר התחתון של הסינוס המקסילריי, שהוא נקרא –  ריצפת הסינוס

מדובר על ניתוח קטן המבוסס על חתך בלסת, כאשר המטרה של חתך האזור היא להגיע למצב בו רופא השיניים חושף את הסינוסים ועצם הלסת. דרך הפתח שנוצר, ניתן להחדיר אל האזור את הכמות הנדרשת של העצם, וכך לבסס את התנאים לביצוע ההשתלה בהמשך. 

הרמת סינוס פתוחה - מי צריך את זה?

הרמת סינוס פתוחה – מי צריך טיפול מקדים שכזה?

בכדי לבצע את טיפול השתלת השיניים, הרי שצריכה להיות כמות מספקת של עצם. לעתים, לאחר בדיקה, מגלה רופא השיניים כי כמות העצם מול חלל הסינוס אינה מספקת – מה שלא משאיר ברירה אלא להציע למטופל את הטיפול המקדים – רק לאחריו יהיה ניתן ליישם את השתלת השיניים. חשוב להבין: ישנו פער של כמה חודשים בין הטיפול המקדים ובין הטיפול הבא. רק לאחר שרופא השיניים יאשר כי העצם נקלטה כנדרש, יהיה ניתן לתכנן את המשך הטיפול – כל הדרך אל החיוך המושלם והשלם!

"להמתין מספר חודשים? זה יותר מדי"

תקופת ההמתנה הנדרשת בין טיפול הרמת סינוס פתוחה ועד לקליטת העצם, נעה בין 6 ל- 9 חודשים. למרות שמדובר על פרק זמן לא מבוטל, חשוב להבין כי מדובר על שלב מקדים הכרחי, כל עוד רוצים להשלים את השיניים החסרות בשיטת ההשתלה הדנטלית. זיכרו כי ההשקעה הנקודתית בטיפול המקדים, מבססת בעבורכם את התנאים האידיאליים לחיוך קורן ופה בריא יותר.

איך מתבצע ההליך בפועל?

הרמת סינוס פתוחה שונה מהרמת סינוס סגורה (שנחשבת לתהליך פשוט יותר), והיא מתבצעת באופן הבא: רופא השיניים מאתר את עצם הלסת, ולאחר מכן הוא יוצר בה פתח רחב. בשלב זה, מתבצעת ההשתלה של העצם מתחת הרירית של ריצפת הסינוס. בסיום ההשתלה, נדרשת הגדרת ממברנה ביולוגית לבידוד העצם המושתלת ותפירה של האזור, כאשר רק לאחר 6-9 חודשים יהיה ניתן להבחין בתוצאות ולהמשיך הלאה אל השלב הבא. 

"חותכים את האזור ותופרים אותו? זה נשמע כואב מדי"

מובן כי בעת שנדרש חיתוך של האזור, הרי שהוא מתבצע תחת הרדמה. לרוב, רופא השיניים יסתפק בהרדמה מקומית בלבד – כך שהמטופל לא ירגיש דבר. עם זאת, ישנם מקרים ספציפיים בהם ההמלצה היא דווקא על הרדמה מלאה. לאורך כל הליך הרמת סינוס פתוחה, מתבצעת אינטראקציה מלאה בין רופא השיניים ובין המטופל, כאשר הרופא מעדכן באשר לשלבים המתבצעים ברגע הנתון. למרות שההליך נשמע מורכב, הרמת סינוס פתוחה מסתיימת תוך 45 דקות לערך.

איך יש להתנהל לאחר הרמת סינוס פתוחה?

ההחלמה מהניתוח היא חלק בלתי נפרד מהצלחתו. לכן, חשוב מאד להיצמד להוראות רופא השיניים:

  • יש לקחת את משככי הכאבים והאנטיביוטיקה המומלצים על ידי הרופא
  • בשבוע הראשון – יש לנקוט בשגרת מנוחה מלאה
  • להקפיד על שטיפות פה למניעת חיידקים
  • אין לצחצח שיניים ב-24 השעות הראשונות לאחר הניתוח
  • יש לאכול מזון נוזלי בימים הראשונים 
  • מעשנים מתבקשים להוריד או להקטין משמעותי את כמות העישון במשך שבועיים לפניי ואחרי הניתוח

תופעות לוואי אפשרויות לאחר הניתוח:

  • בימים הראשונים, נפיחות באזור נחשבת טבעית (במקרים של החמרה יש לשוב אל המרפאה)
  • כאבים באזור החתך (ניתן להקל באמצעות משככי כאבים)
  • חולשה כללית (לרוב נגרמת בעקבות אי הקפדה על שתייה ואכילה)

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »