מבנה לשתל דנטלי

יש להבין כי תוצאה רצויה ברפואת שיניים היא שיחזור תפקודי ואסתטי של מערכת הלעיסה כולה.

השתלת שיניים בהקשר זה יכולה להיות תמיכה בשיקום הסופי. על השתל להיות תפקודי הן עבור המטופל והן נוח לרופא בשלב התקנה והשיקום. כל החלקים של השתל מיוצרים בייצור סטנדרטי ועשויים בשיטות מאוד מדויקות ובתנאים סטריליים לחלוטין ונמכרים לפי הזמנות אישיות של רופאי שיניים.

קיימים מבנים ישרים וזוויתיים לצורך יצירת פרלליות בין השתלים בזמן השיקום. ניתן גם לבחור מבנים שונים לפי אורכים וצורות.

הגדרות לחלקי השתל 

  • שתל עצמו – חלק מהמבנה המושתל ישירות בעצם.
  • מעצב חניכיים או כיפת ריפוי (healing abutment)  – החלק המוברג לשתל לזמן קצר במהלך הטיפול, בלתי נפרד מהטיפול.
  • מבנה לשתל (abutment)  – מעבר בין השתל עצמו ובין הכתר או תותב אחר של שיקום קבוע. 

מבנה לשתל תמיד מתחבר עם השתל באמצעות הברגה. מבחינה רעיונית המבנה כולו מתוכנן כך שבמידת הצורך ניתן להוציא אותו מתוך השתל ולהחליף מבלי לפגוע בשתל עצמו. גישה זו ממזערת את הפגיעה בעצם הלסת והברגת המבנה לתוך השתל מתבצעת על-ידי מפתח מסוים עם כוח סגירה מקוונת כדי למנוע שבירת המבנה בתוך השתל או שחרור שלו בזמן השימוש.

ברפואת שיניים משתמשים בשתלים ומבנים העשויים מסגסוגת טיטניום. החלק התוך גזעי של השתל עשוי טיטניום טהור. השתלים ומבניהם לעיתים מיוצרים גם מזירקונייה. לשתלים מזרקונייה יש יתרון קוסמטי, מכיוון שאין סימנים כהים דרך החניכיים, עם זאת הם נקלטים פחות טוב בחלל הפה ויותר קשה לעשות עליהם שיקום, בגלל זה שתלים מזירקונייה אינם בשימוש נרחב.

ברפואת השיניים באופן תמידי מנסים למצוא חומרים חדשים ביו-תאמים. נערכים ניסויים קליניים של סגסוגת טיטניום-זירקונייה שתוכננו במיוחד לצורך השתלת שיניים.

שתל דנטלי

לפי סוגי השתלה נבדלים שתלים חד-הרכבי ודו-הרכבי

שתל דו-הרכבי

שתל דו-הרכבי הינו שתל המורכב משתל עצמו ומבנה עליו שנקרא אבטמנט. שתל זה ניתן להתקין על פי פרוטוקול חד ודו-שלבי. השיטה הדו-שלבית כוללת טבילה מוחלטת של השתל וכיסוי שלו ברירית. כתוצאה מימנה אין כול מגע של השתל עם חלל הפה, תהליך זה נקרא השלב הראשון של השתלת שיניים. השלב השני הוא להתקין על השתל הקיים כבר בפה כיפת ריפוי של החניכיים אחרי הוספה של השת, ואחרי זמן קצר להחליף את כיפת הריפוי לחלק השני של השתל הנקרא מבנה לשתל ועליו יבנה כתר חרסינה או תותב אחר בשלב מתקדם של השיקום. זמן ההמתנה בין השלבים של ההשתלה עצמה והתחלת השיקום כהינו כחודשיים-שלושה.

שתל חד-הרכבי

שתל חד-רכבי הינו השתל ומבנה אשר באים ביחד ואינם ניתנים להפרדה ומשתילים אותו לפי שיטה חד-שלבי. החלק הפנימי של השתל שמכניסים אותו לתוך העצם של הלסת. וחלק החיצוני שבונים עליו כתר חרסינה עשויים מחומר יחיד. לאחר ההתקנה של החלק החיצוני של השתל האחיד בא מייד למגע עם חלל הפה ובמקרה כזה הרופא המטפל מתקין על החלק החיצוני של השתל מעצב חניכיים או תותב זמני לא יאוחר משלושה ימים אחרי ההשתלה. תהליך זה נקרא העמסה מיידית. 

מבנה ושתל מותקנים לפרקי זמן ארוכים ולא ניתן להחליף אותם ללא סיבה מיוחדת.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »