הסיבות הגורמות לאובדן השיניים

לא ניתן לייחס דבר אחד טוב לאובדן של שן, אך הבשורה המשמחת היא שרפואת השיניים יודעת כיום לתת מענה מצוין לאנשים שאכן איבדו שן אחת או יותר. אובדן של שן לא משפיע אך ורק על יכולות הדיבור, גריסת המזון והמראה החזותי, אלא שישנה השפעה נרחבת גם על השיניים השכנות. אובדן השיניים יכול להתרחש בעקבות אחת מ-2 הסיבות הבאות:

  • הזנחה ממושכת של השיניים שהסתיימה בנשירה של שן (עישון, מחלת חניכיים שלא טופלה, עששת מוזנחת במצב מתקדם).
  • טראומה בשן שגרמה לתלישתה מהמקום.

חשוב: טיפולי שיניים צריכים להתבצע באופן מיידי. המלצה זו ניתנת גם למטופלים הזקוקים לטיפול שורש וגם לאלו שסובלים כיום מאובדן של שן אחת או מספר שיניים. ככל שדוחים את הטיפול, כך ישנו פוטנציאל להרחבת הנזקים האפשריים בחלל הפה. אז מה יכול לגרום לאובדן שיניים?

כן, העישון מזיק גם לבריאות השיניים

ההשפעה של העישון על הבריאות ידועה לכל, וכך גם על בריאות השיניים. נזקי העישון באים לידי ביטוי בטווח הקצר והארוך, כאשר הנזקים המהירים ביותר שנחשפים אליהם הם דווקא במישור האסתטי. עם זאת, עישון בתדירות גבוהה גם פוגע בחוזקה של השן. בהדרגה, השן מתקשה לאחוז בלסת שתומכת אותה, מה שגורם לכך שלא מעט אנשים מאבדים את השיניים שלהם.

הסיבות הגורמות לאובדן השיניים

אחת הסיבות השכיחות לאובדן שן: מכה חזקה או נפילה

אובדן שיניים אינו נחלתם של אנשים שאינם מציבים בראש סדר העדיפויות שלהם את הטיפול בשיניים. ישנן לא מעט דוגמאות והמון סיפורים על אנשים שמגיעים לבדיקות שגרתיות, מבצעים טיפולים בתדירות הנדרשת ומצחצחים את השיניים כשלוש פעמים ביום. נפילה על הפנים מהאופניים, תאונה מצערת או החלקה על המדרכה ברחוב, גורמים לכך שהשן סופגת זעזוע ויכולה ליפול ממקומה. טראומות שכאלו לשן יכולות להתרחש לכל אחד ובכל יום, כאשר הבעיה העיקרית היא שלא ממש ניתן למנוע אותן. במקרים שכאלו, יש להגיע אל מרפאת השיניים במיידי.

הקשר בין עששת ואובדן שיניים

בשונה מזעזוע בשן לדוגמא שלא ניתן למנוע, עששת מתקדמת דווקא ניתן למנוע. אם אתם שכחתם מהי העששת, תוכלו לשאול את ילדכם. גם בגני הילדים, משקפים בפני הילדים את החשיבות הרבה לשמירה על בריאות הפה. ישנם ספרי ילדים המתקשרים את משמעותה של מחלת העששת, מהם הנזקים שלה ואיך מונעים אותה. העששת נחשבת למחלה נפוצה, ובעת שלא מטפלים בה והיא מגיעה למצבים מתקדמים, היא יכולה לגרום לאובדן של השן. במקרה הזה תהליך ריקבון השן הוא הדרגתי, כאשר החיידקים המצטברים על השיניים לא תמיד משאירים ברירה – מה שמצריך מרופא השיניים לעקור את השן הפגועה.

טיפולי שיניים מתאימים לאובדן שיניים

כמובן שהמצב האידאלי הוא שהשיניים שלכם ישארו במקומן, מבלי שתצטרכו לחוות מצב של אובדן שיניים. עם זאת, רפואת השיניים יודעת כיום להעניק מענה איכותי וראוי למטופלים הסובלים מאובדן של שן אחת או מספר שיניים. בעבר, היו אלו רק השיניים התותבות שבאו על חשבון אלו החסרות.

הסיבות הגורמות לאובדן השיניים

היתרונות של השיטה:

  • מחיר נוח ונגיש לכל כיס.
  • טיפול מהיר יחסית שמקל על אוכלוסיות מבוגרות.

חסרונות:

  • מראה אסתטי בינוני.
  • רפלקס הקאה שמלווה את תקופת ההסתגלות.
  • לעתים, יש צורך להחליף את השיניים בעקבות שינוי מבנה הלסת.

הטיפול המתקדם ביותר כיום הוא טיפול השתלת השיניים. טיפולים אלו זוכים בשביעות רצון גבוהה מאד מצד המטפולים, והם מאופיינים בכמה תכונות ספציפיות:

  • מדובר על תהליך ארוך יותר, שלעתים גם מתחיל בהשתלת עצם שקליטתה לוקחת מספר חודשים.
  • בהשוואה לטיפול בתותבות, מדובר על טיפול יקר יותר.
  • תוצאה אסתטית מרהיבה! השיניים המושתלות משתלבות בהרמוניה בחלל הפה.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »