החניכיים מדממות? גשו להיבדק!

קמתם לעוד בוקר שגרתי אותו התחלתם עם צחצוח השיניים? בוקר טוב! כל עוד הצחצוח הסתיים ללא כאבים או סימפטומים מחשידים, הרי שתוכלו להמשיך את שגרת הבוקר שלכם. קרה ואתם מבחינים בדימום מהחניכיים? אין להתעלם ממנו. דימומים מהחניכיים יכולים להיות בדרגות שונות, כאשר ישנו דימום שטחי (שהינו תוצר של צחצוח נקודתי לא נכון), אך גם ישנם דימומים מאסיביים שאינם מבשרים טובות. בדיקה במרפאת השיניים תוכל לאשר או לשלול את הימצאותה של מחלת חניכיים, שהיא הגורם לדימומים חוזרים ונשנים.

דלקות החניכיים Gingivitis ו-Periodontitis

דימום מהחניכיים הוא הסימפטום בלבד, וחשוב להבין מהי בעיית השורש. אחד הדברים הראשונים שיבדקו במרפאת השיניים, הוא האם יש לכם דלקת חניכיים שגורמת לדימום.

דלקת החניכיים Gingivitis נחשבת למחלה הקלה בין שתי המחלות, פשוט מאחר והיא אינה מסכנת את הפרט באיבוד האחיזה של השיניים. הסימפטומים עליהם ידווח המטופל מלבד דימום יהיו כאבים בחניכיים, נפיחות וקושי לגרוס מזון באזור הנפוח. מדובר על דלקת די שכיחה, שניתן לטפל בה באמצעות שינוי הרגלים:

  • צחצוח השיניים כשלוש פעמים ביום לטובת סילוק חיידקים, תנו עדיפות למברשת שיניים חשמלית. המוטיבציה היא להסיר את שכבות החיידקים בצורה מהירה ויעילה יותר. המנגנון החשמלי יוצר צחצוח מהיר יותר, כך שהחיידקים מתנקים במהירות וביעילות.
  • ניקוי השיניים באמצעות החוט הדנטלי לאחר ארוחות.
  • שימוש בתכשירי שטיפת פה.
  • ביקור אצל השיננית לניקוי השיניים בכל 3 חודשים.
החניכיים מדממות? גשו להיבדק!

מנגד, דלקת החניכיים Periodontitis קצת פחות סימפטית. מדובר על דלקת שהיא מעין פרק המשך של הדלקת Gingivitis שלא טופלה בזמן. Chronic Periodontitis – היא הצורה הכרונית והשכיחה יותר, אך גם ישנו מצב המאופיין בהתקדמות מהירה של הרס העצם ובהתאם גם של אחיזת השן: Aggressive Periodontitis.

הדלקת הזו מתפתחת בקצב מהיר מאד, כאשר הנזקים שלה לא מאחרים לבוא. הרקמות התומכות נהרסות ככל שהיא מוזנחת ולא מטופלת, כך שחשוב להגיע מיידית אל מרפאת השיניים על מנת לאבחן אותה ולטפל בה מיידית.

סימפטומים לזיהוי Periodontitis:

  • ריח רע מהפה שלא עובר גם עם צחצוח שיניים ושטיפת פה.
  • דימום שאינו תלוי צחצוח שיניים או מגע בחניכיים.
  • הפרשות מוגלתיות.
  • נפיחות ואודם.
  • רגישות לחום ולקור בחניכיים.
החניכיים מדממות? גשו להיבדק!

"יורד לי דם מהחניכיים בגלל שאני מצחצח את השיניים שלא כנדרש?"

מדובר על אחת הסיבות השכיחות. במידה רבה, כל שתוכלו לאחל לעצמכם הוא שזו תהיה הסיבה שבגללה החנייכים מדממות. לעתים, צחצוח אגרסיבי על החניכיים יכול לפצוע אותן, מה שיוצר דימום שטחי. עם יריקת משחת השיניים, תוכלו לגלות גם אתם סימנים של דם. שימו לב: כל עוד אתם מרגישים כי פצעתם את החניכיים, הרי שאין כל סיבה לחשוש שכן זו סיבת הדימום. הקפדה על צחצוח נכון חשובה לבריאות השן וגם לחניכיים ויש להקפיד עליה.

"אז אני יכול בעצם למנוע מצב של דלקת חניכיים?"

הבשורה המשמחת היא שכן. אמנם ישנם גורמים גנטיים המעודדים את היווצרות דלקות החניכיים, אך גם ישנו מרכיב התנהוגתי המשפיע על הופעתן. דימום מהחניכיים שהינו תוצר של דלקת חניכיים, מופיע המון פעמים בגלל היווצרות החיידקים על השיניים. סילוק החיידקים היעיל ביותר מתבצע באמצעות השילוש הקדוש:

1.צחצוח שיניים.

2.ניקוי בחוט דנטלי.

3.שטיפת פה עם תכשירים מתאימים.

הגורמים להיווצרות הדלקת הם בעיקר הרגלים – מצחצוח שיניים לא נכון ועד עישון בתדירות גבוהה. בעת שהדלקת איננה מטופלת בזמן, הרי שישנו חשש ממשי לאובדן שיניים. חשוב: במידה ואתם סובלים מדלקת כרונית, הגיעו לבדיקה כללית אצל רופא השיניים לטובת מעקב. בבדיקה שכזו יבדק מצב החניכיים, האם ישנה הטבה או החמרה במצב, ובהתאם יומלץ על המשך הטיפול.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »