כאבי שיניים – להתעלם או לטפל מידית?

בכל מקרה, כאב הוא לא דבר נעים: הוא גורם לחוסר נוחות, הוא יכול לעורר חרדה והוא המון פעמים משבית את היכולת לבצע פעולות יום יומיות. בעוד ישנם כאבים שנחשבים בעלי אופי "נסבל", גם ישנם כאבים שיש לטפל בהם מידית. כאבי שיניים הם כאבים חדים, שיכולים לפגוע באיכות השינה, ביכולת גריסת המזון ובמקרים אקוטיים אף ביכולת הדיבור.

כאב שיניים הוא לא מסוג הכאבים שאפשר להזניח, והוא מעיד על בעיה שורשית שיש לטפל בה מידית. חשוב לציין: לא כל כאב שיניים מעיד על צורך בטיפולים מעמיקים, אלא שלעתים נדרש טיפול נקודתי שישיב אתכם לשגרת חייכם התקינה והטובה.

כאבי שיניים – להתעלם או לטפל מידית?

הקשר בין הופעת הכאבים ובדיקות תקופתיות במרפאת השיניים

כאב הוא סימפטום, ויש להתייחס אליו כאל אור אדום הדורש את תשומת לבכם. חשוב להבין כי הכאב לא יופיע מידית, אלא שישנו תהליך הדרגתי המתרחש אצלכם בפה. כך לדוגמא, במידה והכאב בשן הינו תוצר של חור בשן, הרי שהכאב לא יופיע מיד. ישנו תהליך מתמשך שרק בשיאו יופיע הכאב שיתפוס את תשומת לבכם. עובדה זו מתחברת גם לחשיבות הרבה שבבדיקות תקופתיות אצלנו במרפאת השיניים. בדיקה תקופתית-שגרתית, יכולה לאתר בזמן – עד לפני הופעת הכאב, בעיה מסוימת שיש לטפל בה. כך, נחסך מכם הכאב, חוסר הנוחות וגם ההוצאות הכספיות הרבות עבור טיפולים נרחבים יותר.

"מזון חם וקר גורם לי לכאב בשן דרך קבע"

אחד הכאבים השכיחים ביותר, הוא הכאב המופיע בעקבות שתייה של משקאות חמים או קרים, כמו גם מגע של מזון קר או חם. הכאב מתואר כמעין צמרמורת של כמה שניות, שחולפת ולא שבה עוד. אופי הכאב הזה מאד מסוים: כל עוד השן לא תגיע במגע עם חום או קור, לא תחושו כלל בכאב. האם זה אומר שאפשר להתעלם מכאב שכזה? התשובה שלילית. שן בריאה לא אמורה להציף סימפטום של כאב בכל מקרה, כך שיש לייחס חשיבות רבה לכל אופי של כאב. מהי הסיבה שאתם חושים בכאב? נדרשת בדיקה שלנו במרפאה, אך סביר מאד להניח כי מדובר על חור או על סתימה שהתפוררה וזקוקה לחיזוק.

כאבי שיניים – להתעלם או לטפל מידית?

כאב המלווה באודם, נפיחות ודימום בחניכיים

סוג נוסף של כאב שאין להתעלם ממנו, הוא הכאב שמקורו בחניכיים. בשונה מהכאב שבא בגלים כמו זה שאופיין קודם לכן, הכאב הזה עתיד ללוות אתכם לאורך כל היום. יש להבין כי לא מדובר "אך ורק" על כאב בחניכיים, אלא שהוא משפיע על יכולות הריכוז שלכם, על מצב הרוח שלכם ועל היכולת שלכם לאכול. כל עוד מופיעים סימפטומים אלו, הרי שמדובר על מצב מתקדם של דלקת חניכיים. לרוב, טיפול אצל השיננית הכולל הסרה של אבנית, יסייע ויפתור את הבעיה. במקרים של דלקות מתקדמות יותר, יידרש טיפול אצל רופא השיניים.

כאבים שלא צריכים להדאיג אתכם: כאב לאחר טיפול שיניים

השורה התחתונה היא שלכל כאב ישנה סיבה. הכאב לא מופיע כך סתם, אלא שהוא בא לבשר לכם על התחוללות שיש להעניק לה תשומת לב. כשם שישנם כאבים לפני טיפולי השיניים, גם ישנם כאבים טבעיים המופיעים לאחר טיפולי השיניים. במרפאה, אנו דואגים להדריך את המטופלים שלנו באשר לתקופת ההחלמה, בדגש על פעולות יום יומיות שיש לבצע. כל עוד הכאב מופיע בסמוך לטיפול – מסתימה, דרך טיפול שורש ועד השתלת שיניים, וכל עוד אין סימפטומים קיצוניים מחשידים, דעו כי הכאב טבעי לחלוטין והינו חלק מתהליך השיקום שלכם.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »