דחיית שתל שיניים – איך זה קורה ומה עושים?

טיפולי השתלת השיניים נהנים משביעות רצון גבוהה של המטופלים, ומאחוזי הצלחה גבוהים – מעל ל-90% הצלחה! מדובר על טיפול שיקום הדרגתי, שבשיאו יכולים אלו הסובלים ממחסור של שן או שיניים, ליהנות מתפקוד פרקטי מלא, ומנראות אסתטית בסטנדרט הגבוה ביותר. על מנת להבטיח את תנאי ההשתלה הטובים ביותר, אנו מבצעים צילומים, עורכים בדיקות ומתשאלים את המטופל באשר להיסטוריה רפואית ואורח חיים.

כך לדוגמא, הבדיקות יכולות לשקף לנו כי ישנו מחסור בעצם, מה שלמעשה לא מאפשר את ביצוע השתלת השיניים. במקרה שכזה, נבצע השתלת עצם, שלאחר קליטתה המלאה נוכל להמשיך אל היעד הסופי. אך מה קורה בעת שאנו יוצאים לדרך, מבצעים את ההשתלה ומגלים כי השתל נדחה?

דחיית שתל שיניים

למרות שמטרת השתל היא להחליף את השן הטבעית החסרה, עדיין מדובר על גוף זר שעתיד להשתלב בסביבת הפה הטבעית. כשם שהשתלים יכולים להיקלט בצורה נפלאה, גם ישנם לא אחת דיווחים על דחיית שתלים. במקרה שכזה, חשוב להבין היטב מה גרם לדחייה, זאת על מנת שיהיה ניתן להסיק מסקנות לטובת ההשתלה החוזרת. 

השתלת שיניים ודחיית שתלים אפשרית

פתרון השתלת השיניים נחשב כיום לשיטה הטובה ביותר להשלים באמצעותה שיניים חסרות. מניפת היתרונות רחבה – גם במישור התפקודי וגם בזה האסתטי. בשונה משיניים תותבות שהן התקן חיצוני (גם אם מדובר על התקן קבוע), בהשתלת השיניים מתבצעת השתלת "בורג" (השתל) אל תוך עצם הלסת, כך שנוצרת תחושה של שיניים קבועות וכמעט טבעיות בפה המטופל. ההשתלה מחזקת את תחושת הביטחון, ומאפשרת דיבור וגריסת מזון ללא הגבלה או חשש.

סיבות המרכזיות לדחיית השתלים:

  • בדיקות חלקיות לפני ההשתלה שלא משקפות תמונה בהירה
  • הימור על כמות עצם קטנה, שלבסוף מכשילה את קליטת השתל
  • פגיעה של השתל ברקמת החניכיים שיוצרת דלקת ודחיית שתל
דחיית שתל שיניים

דחיית השתלת נחשבת לאחת הבעיות האפשריות במהלך ההשתלה. במילים פשוטות, השתל שהיה אמור להיקלט בתוך עצם הלסת לא מצליח לבסס את מקומו. השתל הוא מעין בורג שמחדירים אל עצם הלסת, ובהמשך, לאחר שקליטתו מוכתרת כהצלחה, ניתן להשלים את הטיפול עם הכתר שמעניק את החזות הטבעית של השן. 

בלי קיצורי דרך: ישנו מענה למחסור בעצם!

הסיבה הנפוצה ביותר לדחיית השתל היא מחסור בעצם. כאמור, את דחיית השתל במקרה הזה אפשר למנוע מראש עם השתלת עצם. ישנם מטופלים שסובלים מכמות קטנה על עצם, מה שלא מאפשר את החדרת השתל לתוכה. בעת שלא עורכים בדיקות מקיפות ומזהים את המחסור, מתבזבז זמן יקר, נוצר תסכול וגם המטופל מאבד את האמון בשיטה. חשוב: עדיף בהחלט לבצע השתלת עצם, להמתין מספר חודשים לקליטת העצם ורק אז לצאת לדרך. כך, חוסכים זמן יקר בעיקר מגדילים משמעותית את סיכויי ההצלחה של הטיפול.

חשים כאב לא אופייני? הגיעו למרפאה לבדיקה מיידית

שיתוף הפעולה שלכם איתנו קריטי! אנו נטפח שגרת ביקורות, זאת על מנת להבטיח כי תהליך השיקום מתבצע כמתכונן וכנדרש. עם זאת, במקרים קיצוניים, בהם אתם חשים כאבים או מזהים אודם ונפיחות, יש להגיע לבדיקה מיידית במרפאה. אחת האינדיקציות המשמעותיות ביותר שיכולות לרמוז על דחיית השתל, היא סביבה דלקתית המאופיינת בהופעת כאבים ללא הודעה מוקדמת. 

"יכול להיות שהשתל ידחה גם לאחר השתלת עצם?"

כל שלב בדרך הינו קריטי, ועתיד להשפיע על הצלחת הטיפול. בשלבים מתקדמים בהשתלה, יכול להיווצר מצב של דחיית שתל בעקבות דלקת בחניכיים. הדלקת נוצרת בעקבות פגיעה של השתל בחניכיים, ומכאן הדרך לדחיית השתל קצרה מאד.

לכן, גם לאחר שמבצעים השתלת עצם יכול להיות אירוע בלתי צפוי שכזה, שיוביל לכישלון ההשתלה. עם זאת, עדיין ניתן לבצע השתלה מחודשת ולהמשיך בתכנית הטיפולים כמתוכנן.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »