שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול. לרוב, בעת שתאובחן שן בינה כלואה, המענה שיינתן יהיה בדמות עקירת השן.

אז נכון, לא מדובר על תרחיש אידיאלי, אך הליך קצר שלאחריו תקופת החלמה, ישיב לכם את איכות החיים נטולת הכאבים. מהי שן בינה כלואה, מהם הסימפטומים המעידים על קיומה ואיך מטפלים בה? כל התשובות, לפניכם:

שן בינה כלואה – איך זה קורה?

אם תחייכו לעצמכם לרגע אל מול המראה, תוכלו גם אתם להבחין בשיניים מסודרות, כאשר לכל שן יש "מקום" השמור אך ורק לה. לעתים, ישנן שיניים שלהן אין מקום לבקוע בו, ומכאן התיאור שלה כ"כלואה".

בעוד שיניים אחרות ניכרות חזותית ובאמצעותן אתם יכולים לגרוס מזון ולדבר ללא כל הגבלה, שן בינה כלואה לא מצליחה להתרומם מעלה ולהפגין נוכחות. היא נשארת בתוך הלסת – כלואה. במקרים שכאלו, לא ניתן להניח לשן להישאר במקומה, ונדרש הליך עקירה המתבצע בהרדמה. 

שן בינה כלואה יכולה להיות כלואה בכמה מצבים שונים:

  • עמדה מאונכת
  • עמדה מזיואנגולרית
  • עמדה דיסטואנולרית
שן בינה כלואה

"השן לא מפריעה לי. אין לי כל עניין לעקור אותה"

רבים אלו שמנסים להימנע ככל הניתן מעקירת השן. ואכן, גם בתור רופאי שיניים אנו נבחר בעקירה כמוצא האחרון. עם זאת, בעת שמדובר על שן בינה כלואה, הדרך היחידה להתמודד איתה היא עם עקירה מבוקרת, יסודית ומהירה ככל הניתן. בעת שלא עוקרים את השן, מסתכנים בהתפחות פוטנציאלית של מורסות, תוך שהבעיה העיקרית היא הכאבים המאפיינים את השן הכלואה. 

האבחון של שן בינה כלואה מתבצע לרוב בעקבות תלונות של כאבים. שן בינה כלואה מאופיינת בכאב ספציפי – חד וחזק, כזה שמחייב בבדיקה מיידית. עם זאת, לעתים ניתן לאבחן את השן גם בביקור שגרתי במרפאת השיניים, רגע לפני שמופיעים הסימפטומים בדמות הכאב והציסטות. 

"באילו גילאים נוטות לבקוע שיני הבינה?"

לרוב, השיניים יבקעו (או לכל הפחות ינסו לבקוע) בגילאי העשרה. מדובר על טווח הגילאים שבין 14 ל-17. חשוב לציין כי למרות שמדובר בעיקר על טווח גילאים זה, לא ניתן לשלול גם מקרים בהם שן בינה כלואה תופיע גם בגילאים מתקדמים יותר. ובכל מקרה, אחרי גיל 30 לערך הסיכוי כי תבקע שן בינה איננו גבוה. 

עקירת שן בינה כלואה

"העקירה כואבת? אני ממש חושש"

אין באמת סיבה לחשוש. אמנם מדובר על הליך חודרני בו מתבצעת עקירת השן ממקומה הטבעי, אך הוא מתבצע בהרדמה מקומית, מה שיאפשר לכם ליהנות מעקירה נטולת כאב. במקרים בהם מדובר על עקירה מעט מורכבת יותר, זאת בהתאם לעמדה בה נמצאת השן הכלואה, יומלץ על הליך כירורגי בהרדמה מלאה. פעולת העקירה איננה ארוכה, ולרוב היא מסתיימת בתוך 40 דקות בלבד. 

"ומה לגבי כאבים לאחר העקירה?"

כאב הינו תופעה מוכרת ובמידה רבה – גם טבעית. השן נעקרת ממקומה, תוך שלא אחת ישנו צורך בתפרים. הכאבים אמורים לחלוף לגמרי מעצמם כעבור שבוע לערך. ניתן להקל את הכאבים עם משככים, עליהם נמליץ בסיום הטיפול.

לסיכום, מה חשוב לדעת על הליך העקירה?

  • לפני העקירה נערוך צילום, זאת על מנת להבין את עמדת השן ואיך יש לעקור אותה
  • במהלך העקירה עוקרים את השן בשלמותה, או חלקים ממנה
  • לא אחת, יש צורך בתפרים
  • יש להיצמד להוראות ההחלמה המלאות הניתנות בסיום העקירה
  • יהיה ניתן לשוב לשגרה בהדרגה כעבור שבוע

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »
ציפוי שיניים למינייט

ציפוי שיניים למינייט

מאז ומתמיד מטופלים דרשו בטיפולי אסתטיקה בשיניים, אך דווקא רפואת השיניים הייתה זו שהציעה מגוון מצומצם יחסית של טיפולים שתכליתם אסתטיקה. בשנים האחרונות, נהנים המון מטופלים מפתרונות אסתטים נפלאים, כשבראשם: ציפויי השיניים.  החיוך שלכם משפיע עליכם ברמה הרגשית, תוך שהוא

קרא עוד »