חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון איכותי המוצע גם לאנשים שסובלים ממחסור של שן אחת, אך גם עבור כאלו שצריכים מענה נרחב יותר של מערכת שיניים שלמה. 

כמה נקודות על השיניים התותבות:

  • השיניים התותבות מיוצרות בהתאמה מלאה למטופל בהתאם למבנה הלסת
  • מדובר על פתרון פרקטי המוצע במחיר נוח 
  • יש לתחזק שיניים תותבות כשם שמתחזקים שיניים טבעיות
  • בכל כמה שנים, נדרשת התאמה מחודשת של מערכת השיניים למבנה הפה של המטופל

רגע לפני שגם אתם תוכלו לחייך חיוך גדול אל מול המראה, הכירו גם אתם את הסוגים השונים של השיניים התותבות. במרפאה שלנו, נציג בפניכם בהרחבה את כל הסוגים, תוך דגש על היתרונות, החסרונות ומידת ההתאמה של כל סוג אליכם.

שיניים תותבות חלקיות-קבועות

הסוג הראשון הוא של שיניים תותבות חלקיות. מהתיאור שלהן, ניתן להבין כי מדובר על התקן שמשלים חוסר חלקי, ולא מלא. כלומר, ישנם מטופלים עם מחסור של שן בודדת או שתי שיניים. ניתן להשלים את החוסר באמצעות השיניים התותבות, כאשר הלבשת ההתקן מתבצעת באמצעות "קליפסים" קטנים שמקבעים אותו. על מנת להתקין התקן זה, נדרשות שיניים בריאות "הסוגרות" על החלל בו חסרה השן. כך, הן תורמות בתפיסת ההתקן וניתן להשלים את השן או השיניים החסרות. 

תותבות חלקיות-קבועות

שיניים תותבות שלמות-קבועות

ישנם מטופלים המגיעים למרפאה חסרי שיניים. מחסור שיניים בכל הפה יכול להיות תוצר של תאונה, מכה חזקה או ריקבון שנבע בעקבות הזנחה ממושכת. רפואת השיניים יודעת להעניק מענה ראוי במקרים שכאלו – בין היתר באמצעות שיניים תותבות שלמות. במקרה הזה, השיניים התותבות משלימות את כל המחסור של השיניים בכל חלל הפה – בלסת העליונה והתחתונה. מאחר ובמקרה זה אין שיניים בריאות שתומכות את ההתקן, הקיבוע יתבצע באמצעות חומר אקרילי מיוחד המיושם על החניכיים. 

שלמות-קבועות

שיניים תותבות נשלפות

לצד מטופלים המעוניינים בפתרון התותבות כפתרון קבע (תותבות קבועות), גם ישנם אלו שעבורם השיניים התותבות מעניקות מענה זמני בלבד. השיניים התותבות הנשלפות איננן מקובעות, כך שניתן לשלוף אותן בכל רגע נתון. לרוב, התותבות הנשלפות הן רק "תחנה בדרך", לרוב לפני טיפול מקיף של השתלת שיניים. מדובר על פתרון פרקטי וזול, שעונה על הצורך הזמני בשיניים מתפקדות. 

שיניים תותבות נשלפות

למי מתאים פתרון של שיניים תותבות?

לכל מטופל שסובל ממחסור של שן בודדות, או מספר שיניים. נהוג לייחס את השיטה בעיקר לאנשים בגילאים מתקדמים יותר, שמעוניינים בפתרון מיידי ופונקציונאלי. לרוב, אנשים צעירים יותר עם רצון ליהנות גם מפתרון אסתטי, יתנו עדיפות להשלמת המחסור באמצעות השתלת שיניים. לפתרון שיניים תותבות ישנם 2 יתרונות בולטים:

  • זמן טיפול מהיר ומיידי
  • טיפול בעלות נוחה ונגישה

חשוב לציין כי למרות היתרונות, טיפול של שיניים תותבות מגלם בתוכו גם כמה חסרונות:

  • מבחינה אסתטית, לא ניתן להגיע לתוצר מושלם המדמה שן טבעית
  • נדרשת מיומנות רבה מאד ליישום התותבות, אחרת עלולה להיווצר פגיעה בלסת ובחניכיים
  • נדרשת תקופת הסתגלות לשיניים, זאת מאחר ומדובר על התקן זר המשתלב בסביבה טבעית
  • אין תחושה של שן טבעית, קבועה ויציבה
  • השיניים התותבות דורשות תחזוק והתעסקות רבה

אתם סובלים ממחסור של שיניים? מעבר לכך שמדובר על פגיעה אסתטית, מדובר גם על פגיעה בתפקוד ובשגרה המבורכת. אנו מזמינים אתכם אלינו לבדיקה, בה נציג בפניכם את הטיפולים באמצעותם נוכל להשיב לכם את החיוך.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »
ציפוי שיניים למינייט

ציפוי שיניים למינייט

מאז ומתמיד מטופלים דרשו בטיפולי אסתטיקה בשיניים, אך דווקא רפואת השיניים הייתה זו שהציעה מגוון מצומצם יחסית של טיפולים שתכליתם אסתטיקה. בשנים האחרונות, נהנים המון מטופלים מפתרונות אסתטים נפלאים, כשבראשם: ציפויי השיניים.  החיוך שלכם משפיע עליכם ברמה הרגשית, תוך שהוא

קרא עוד »