מהו כתר זמני ומתי עושים בו שימוש?

טיפול שיניים מוצלח יהיה טיפול שיניים המעניק חשיבות ל-2 דברים:

  • תפקודה התקין של השן
  • האסתטיקה והנראות של השן

באמצעות כתרים, ניתן לכסות שיניים הסובלות מפגיעה אסתטית, ובאמצעותם להעניק להן נראות מחודשת וטבעית. הכתר מזוהה בעיקר עם טיפולי השורש, לאחריהם השן הופכת בהדרגה לאפורה ונראותה נפגעת. הטיפול שחותם את טיפול השורש הוא הטיפול בו מיישמים את הכתר, זאת לאחר שנלקחו מידות מדויקות של השן הרלוונטית. לצד כתרים קבועים שתכליתם להעניק פתרון קבע, גם ישנם כתרים זמניים. 

מה חשוב לדעת על הכתר הזמני?

  • מדובר על כתר שיוחלף בהמשך בכתר קבוע
  • סביר כי הוא יגרום לתחושה של חוסר נוחות, אך כעבור מספר ימים תסתגלו אליו
  • במידה ואתם לא מסתגלים לכתר, יש לשתף זאת עם רופא השיניים
  • הכתר הזמני איננו חזק כמו הכתר הקבוע, כך שחשוב להיות "מודעים" אליו

מענה אסתטי – בכל שלב בטיפול השיניים

לעתים, נבנית תכנית טיפול ארוכת טווח, כזו שמצריכה מהמטופל להגיע אל מרפאת השיניים בתדירות משתנה ולאורך תקופה. על מנת שהמטופל אכן יוכל ליהנות מאיכות חיים חסרת פשרות, ניתן דגש רב לשיניים מתפקדות לאורך כל תקופת הטיפול.

כתר זמני

בנוסף, ניתן דגש גם על כל המעטפת האסתטית של השן, וכאן בא לידי ביטוי תפקידו של הכתר הזמני. על מנת למנוע חוסר נוחות, מבוכה ופגיעה בביטחון העצמי, מיושם הכתר הזמני שמטשטש כלפי חוץ את העובדה כי המטופל נמצא בין טיפולים.

שיקום זמני? כתר זמני!

האסתטיקה אמנם חשובה, והיא משפיעה במידה רבה על שביעות רצונו של המטופל. עם זאת, חשוב להבין דבר נוסף: הכתר הזמני הוא מעין אינדיקציה – לרופא השיניים וגם למטופל, באשר למידת הנוחות של הכתר.

כתר זמני

העובדה כי כעת ישנו כתר זמני, מעידה בהכרח על תכנון של כתר קבוע בעתיד הקרוב. כל עוד הכתר הזמני נוח, ומאפשר גמישות מלאה בכל הקשור לדיבור וללעיסת המזון, מידותיו ישמרו. עם זאת, במקרים בהם המטופל מלין על תחושה לא נוחה ולא טבעית, תתבצע הערכה מחדש על מנת להתאים את הכתר האיכותי והנוח ביותר. 

"יש לכתר הזמני חסרונות?"

המון פעמים אנו נשאלים האם יש לכתר הזמני חסרונות, זאת במטרה להבין מדוע לא ניתן להשאירו כקבוע. הכתר הזמני נועד להיות זמני, כך שמראש תכונותיו אינן זהות לתכונות של הכתר הקבוע והאיכותי יותר.

מה חשוב לדעת על הכתר הזמני?

  • הכתר מתאים לפרק זמן קצר ומוגדר מראש. בהדרגה הוא נשחק והופך לא שמיש
  • כדאי להימנע מגריסת מזון מוצק עליו, זאת מאחר והוא חלש יותר ועלול לזוז
  • הכתר הזמני תורם אסתטית, אך הכתר הקבוע משתלב בהרמוניה מושלמת עם השיניים הטבעיות

"יכולות לצוץ בעיות בעקבות התקנת הכתר הזמני?"

חשוב להיות מודעים לכתר הזמני. המשמעות היא שכדאי להימנע מלעיסות מזון קשה על הכתר. החשש הוא שהכתר ישבר, או במקרה הפחות גרוע יזוז ממקומו. בנוסף, נדרשת עבודה יסודית וקפדנית על הכתר הזמני. בעת שהוא לא מודבק בצורה יסודית, ישנו פוטנציאל לדלקות ולזיהומים. במרפאה שלנו, אנו מיישמים כתרים זמניים על פי הנדרש, תוך הקפדה מלאה על שלבי התהליך ושימוש בדבק מתאים.

חשוב מאד: כאמור, הכתר הזמני מוצע כפתרון לפרק זמן מוגבל, וכחלק קטן מתהליך שיקום ארוך יותר. אנו משתפים אתכם בכל שלב בדרך, וניידע אתכם מתי אנו עתידים להחליף את הכתר הזמני בקבוע. במידה וצפויה תקופת המתנה ארוכה יחסית, אנו ממליצים בחום על הגעה למרפאה שלנו לטובת ביקורת. מדוע?

  • נוודא כי הכתר נמצא במקומו ואיננו זקוק לחיזוק
  • במידה והכתר "מציק" לכם, חשוב לנו לדעת זאת. כך, נוכל לבצע התאמות לכתר הקבוע

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »