מתי יש לבצע טיפול שורש חוזר?

למרות החשש הגדול של לא מעט מטופלים מטיפול השורש, כל עוד הטיפול מתבצע על ידי רופא שיניים מנוסה ומקצועי, ניתן לעבור אותו ללא כאבים מיותרים ובהליך נינוח. טיפול השורש נחוץ במקרים בהם רופא השיניים מבין לאחר בדיקה מקיפה כי סתימה איננה המענה המתאים למטופל. אז מתי צריך לבצע טיפול שורש ומתי לאחריו יש צורך בטיפול שורש נוסף?

טיפול השורש – מתי גם אתם צריכים אותו?

עוד לפני שיוסבר מתי צריך לבצע טיפול שורש חוזר, חשוב תחילה להבין מתי צריכים לבצע את טיפול השורש. כידוע, מצטברים בכל יום על השיניים חיידקים. הדרך להפחית את כמות החיידקים היא באמצעות צחצוח השיניים ושימוש בחוט דנטלי על בסיס יומי. ההפחתה בכמות החיידקים לא תמיד מספיקה בכדי למנוע בעיות. קשה לעמוד בפני כמות החיידקים הגדולה, כך שהצטברותם לעתים מתפתחת לכדי תהליך של ריקבון השן.

תהליך הריקבון הוא תהליך מתמשך, כששיאו מגיע בדמות חורים בשן. את החורים ניתן לחוש באמצעות רגישות לחום ולקור, זאת על ידי שתייה ואכילה של מזון בטמפרטורות שונות. בנוסף, ניתן להבחין פיסית בחורים המשתקפים כמעין נקודות שחורות. במקרים אלו, מגיעים המטופלים הסובלים מהחורים אל רופא השיניים במטרה לבצע סתימה. כל עוד ניתן לעשות סתימה, זהו הטיפול שיתבצע. מנגד, לעתים הריקבון מצליח להגיע אל חלקים עמוקים ביותר בשן. במקרים אלו, טיפול השורש הוא המענה המתאים.

טיפול שורש חוזר – מתי יש לחזור על הפעולה?

על פניו, טיפול השורש היה אמור לסייע בפתרון העששת והמטופל יכול היה לשוב לשגרת חייו. לאחר טיפולי השורש ישנם מטופלים הנוטים לפתח דלקות סביב העצם. במקרה שכזה, על המטופל לשוב אל מרפאת השיניים ולעבור טיפול נוסף. מעבר לעבודת החיטוי וביצוע טיפול נוסף, מתבצע איבחון מעמיק במטרה לאתר או לשלול תעלות נוספות.

למרות שעל פי רוב הסיבה היא דלקת המתפתחת לאחר טיפול השורש, ישנן סיבות נוספות שיכולות לגרום למטופל לשוב לטיפול חוזר. אחת מאותן סיבות היא טיפול שלא בוצע בצורה יסודית, כך שהסתימה לא מכסה באופן אידיאלי את התעלה.

אז איך נראה טיפול שורש חוזר? על רופא השיניים להסיר את הסתימה שבוצעה בטיפול הקודם, כאשר דגש חשוב הוא ניקוי וחיוטי התעלה. לאחר מכן, יתבצע טיפול שורש נוסף. לאחר טיפול השורש, השן שעברה את הטיפול מנותקת מכלי הדם – מה שהופך אותה לשן שמרגישה חלולה ודקה יותר.

טיפול שורש חוזר

בהתאם להחלטת הרופא ומצב המטופל, יקבע האם לפצל את טיפול השורש חוזר לשני מפגשים, או לבצע אותו בפעם אחת. הטיפול מחולק באופן הבא:

  • בחלק הראשון תוסר הסתימה הקודמת
  • בחלק השני תתבצע הסתימה הסופית (טיפול השורש החוזר)

טיפול שורש חוזר מחייב בהרדמה?

בשונה מטיפול השורש הראשון שלאורכו המטופל קיבל זריקת הרדמה חלקית, בטיפול השורש החוזר אין סיבה לבצע הרדמה. הסיבה היא שאין עצב חי, כך שלמרות שהטיפול חודרני, תחושת חוסר הנוחות המאפיינת את הטיפול הראשוני כמעט ולא נוכחת בטיפול.

טיפול השורש השני בהכרח מצליח?

כל מטופל מגיע עם מצב בריאותי אחר. למרות שאחוזי ההצלחה לאחר טיפול השורש החוזר גבוהים, לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי כי הטיפול תמיד מצליח. לאחר בדיקה שיבצע רופא השיניים, תתבצע הערכת סיכונים ותתקבל ההחלטה האם לבצע את טיפול השורש החוזר, או להמליץ מראש למטופל על עקירת השן.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »