החשיבות הגדולה של ניקוי אבנית מהשיניים

בעוד צחצוח השיניים יכול לסייע רבות עם סילוק של שכבות חיידקים שונות ועם ניקוי שאריות מזון, את שכבות האבנית לא ניתן להסיר. שכבות אבנית על השיניים נצברות בהדרגה, והן קשות מאד להסרה עצמאית. על מנת לבצע ניקוי אבנית, יש להגיע למרפאת השיניים לטיפול מעמיק ויסודי עם שיננית.

בשונה ממברשת השיניים המבוססת על תפעול ידני פשוט, הציוד בו עושה שימוש השיננית חשמלי – מה שמאפשר להפעיל כוח רב יותר במטרה להסיר את השכבות העיקשות. לרוב, ניתן להסיר את שכבות האבנית שעל השיניים בטיפול אחד בלבד. עם זאת, במקרים אקוטיים יותר (כתוצאה מהזנחה ממושכת), תיתכן המלצה לבצע את הטיפול בשני חלקים שונים.

החשיבות הגדולה של ניקוי אבנית מהשיניים

האבנית בפה – איך היא בכלל נוצרת?

מובן כשמש כי האבנית אינה אורחת רצויה בפה, ועל כן חשוב להסיר אותה בטיפול קבוע אצל השיננית. עם זאת, עולה השאלה והיא איך היא נוצרת? אין תשובה אחת וחד משמעית, אך ניתן לסמן כמה סיבות עיקריות להיווצרותה:

  • הזנחה ממושכת בחלל הפה
  • צחצוח שיניים בצורה לא נכונה
  • שימוש במברשת שיניים ישנה/לא מתאימה
  • אורח החיים של המטופל

חשוב לדעת: האבנית נצברת באופן טבעי על השיניים, ואין באמת טיפול מנע שניתן לבצע על מנת למנוע את הצטברותה לחלוטין. עם זאת – ניתן למנוע מקרים בהם הצטברות האבנית מתפתחת לדלקת חניכיים, וזאת עם טיפול תקופתי-שגרתי אצל השיננית.

האבנית – איך היא מזיקה לכם בכלל?

כאמור, אין כל תכלית לנוכחות האבנית בפה. ממש כשם שאתם משקיעים מאמצים רבים בסילוק האבנית מהקומקום החשמלי לדוגמא – כך עליכם להשקיע את אותם המאמצים ואף יותר עם סילוק האבנית מהשיניים. בעת שלא מטפחים שיגרת ניקוי אבנית, אתם עלולים לסבול מהדברים הבאים:

  • נראות השן נפגעת (פגיעה אסתטית)
  • סיכוי לריח לא נעים מהפה (בעקבות חיידקים)
  • הצטברות אבנית גורמת להתפתחות דלקת בחניכיים
החשיבות הגדולה של ניקוי אבנית מהשיניים

תדירות הטיפול המומלצת אצל השיננית

טיפול אצל השיננית אינו המלצה או פריבילגיה, אלא שמדובר על טיפול שהינו חלק מהותי ובלתי נפרד משגרת התחזוק ומטיפוח בריאות הפה והשן. לכן, כדאי לקבוע עם השיננית בתדירות הבאה:

  • טיפול ביקורת כשלוש פעמים בשנה (בכל ארבעה חודשים)
  • במקרים של מצב אקוטי – ארבע פעמים בשנה
  • הגעה מידית אל השיננית עם נפיחות ואודם בחניכיים (יכול להעיד על התפתחות דלקת בעקבות אבנית)

לאחר ניקוי האבנית, השיננית תמליץ גם על דרך צחצוח נכונה. גם אנשים מבוגרים לא תמיד יודעים לצחצח את השיניים כנדרש. הפעולה האוטומטית של המון אנשים היא "מריחת" המברשת על השיניים – מה שיוצר בסופו של דבר פיזור של החיידקים במקום סילוקם.

בנוסף, על מנת להבטיח כי צחצוח השיניים אכן יעיל ולא מזיק לכם, ישנן המלצות נוספות:

  • החליפו את מברשת השיניים בכל 4 חודשים
  • במידה ושיערות המברשת התפצלו, החליפו אותה מיד
  • חיטוי למברשת מומלץ גם הוא באמצעות מים חמים – פעם בשבוע
  • צחצחו שיניים לאחר כל ארוחה – גם אם זה יוצא יותר משלוש פעמיים ביום

כל אחת מהפעולות יכולה לתרום עם הפחתת הסיכוי להצטברות שכבות עיקשות של אבנית.

מה מרגישים לאחר טיפול אצל השיננית?

ראשית, במקרה בו הצטברות האבנית גרמה לדלקת בחניכיים, ניתן לחוש בהקלה מיד עם סיום הטיפול. האודם יורד ואיתו גם הנפיחות והכאבים שגורמים לחוסר נוחות. ללא כל קשר – התחושה הכללית לאחר ניקוי אבנית היא של פה מאוורר, בריא, רענן ומשוחרר יותר.

לאחר הטיפול אצל השיננית, מומלץ שלא לשתות או לאכול למשך שעה. בהתאם לאינטנסיביות הטיפול, סביר כי זמן קצר לאחר הניקוי תורגש אי נוחות קלה.

עוד יכול לעניין אתכם:

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »