כך עובדת הלבנת השיניים

יש לא מעט מקרים בהם טיפול הלבנת שיניים יכול לשפר את איכות החיים ללא תלוי בגיל, גוון השן שלנו מושפע מגורמים שונים החל מהרקע הגנטי שלנו בשלבי התבגרות וכמובן הרגלי צריכה. 

טיפול של הלבנת שיניים מוצע לכם ב-2 דרכים עיקריות:

  • הלבנה המתבצעת במרפאת השיניים
  • הלבנת שיניים בטיפול ביתי

הלבנת שיניים – הבהרת פיגמנט הדנטין

לכל שן בפה שלכם ישנה שכבה חיצונית שנקראת אמייל, כאשר השכבה שמתחת לאמייל נקראת דנטין. הצבע המשתקף על השיניים שלכם הוא הצבע של שכבת הדנטין, ולא של שכבת האמייל כפי שרבים סבורים. עם קצב ההתבגרות, קיימת שקיעה רבה של הדנטין, וכך השיניים הופכות לכהות יותר באופן טבעי. מאחר והשכבה החיצונית של השן אינה זו שמשפיעה על הגוון של השיניים, תהליך ההלבנה לא מתמקד בה, אלא בשכבה שמתחת. הלבנת השיניים שואפת לשנות את הגוון של הדנטין, כך שהגוון שישתקף כלפי חוץ יהיה כמה שיותר בהיר ולבן.

הקשר בין הרגלי אכילה ושתייה ללובן השן

הקשר בין הרגלים ואורח חיים לצבע השיניים שלכם

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר הגורמים לשינוי גוון הדנטין, הוא קצב ההתבגרות. ככל שהשיניים "עבדו" יותר שנים, כך הסבירות לפגיעה בגוון הבהיר עולה. התהליך שקורה הוא שהדנטין שוקע, וכך הצבע המשתקף כלפי חוץ צהבהב וכהה יותר. עם זאת, המון פעמים ישנם תמריצים לשכבת הדנטין לשנות את הגוון שלה, כאשר אותם תמריצים הם הרגלים באורח החיים הנוכחי שלכם. לדוגמא: עישון סיגריות ושתיית קפה. 

סיבות המשפיעות על הצבע של השיניים:

  • רקע גנטי המשתנה בין אחד לאחר
  • נטילת תרופות מסוימות באופן קבוע
  • מאכלים ומשקאות צבעוניים
  • עישון בתדירות קבועה וגבוהה

איך פועלת הלבנת השיניים בפועל?

כפי שאתם יכולים להבין, תהליך הלבנת השיניים מתמקד בשכבת הדנטין ובהבהרת הפיגמנט שלו וזאת באמצעות חומר פעיל. אופי הפעולה אגב, דומה לתהליך החימצון שמבצעים עם צביעת השיער.  חשוב לדעת כי תהליך ההברה אינו פוגע בשן (ישנם שלל מיתוסים על הנושא הזה). כיום, ניתן לעשות שימוש גם בשיטת ה-LED. ההלבנה הופכת איכותית יותר בעת שחושפים את השיניים לאור קר – LED. 

ההלבנה באמצעות אור ה-LED  מצריכה בין 1 עד 3 מפגשים במרפאה. המשמעות היא שמדובר על טיפול יקר יותר בהשוואה לטכניקות הלבנה אחרות, השיטה נחשבת לטובה ביותר ועדיפה מאשר הלבנה באמצעות לייזר ו/או בחשיפה לאור אולטרה סגול. בדומה לשיטות הנוספות המנורה עצמה אינה מלבינה בפועל את השיניים, אלא שתפקידה הוא להאיץ את החומר הפעיל – carbaimde peroxide או  hydropen peroxide. מה שמבדיל את השיטה הזו מיתר השיטות, הוא שמנורת ה-LED אינה מחממת את השיניים לאורך התהליך, כך שגם אין כל פוטנציאל לפגיעה בהם. החומר פעיל בריכוזים שונים, וככל שמשתמשים בריכוז נמוך יותר, כך נדרש זמן טיפול ארוך יותר.

השימוש בחומרי ההלבנה – כמה זמן נדרש?

  • חומר הלבנה מסוג Opalescence PF 10% – ניתן בטווח של 8 ועד 10 שעות, או לכל הלילה.
  • חומר הלבנה מסוג Opalescence PF 15% – ניתן בטווח של 4 ועד 6 שעות.
  • חומר הלבנה מסוג Opalescence PF 20% – ניתן בטווח של 2 ועד 4 שעות.
  • חומר הלבנה מסוג Opalescence PF 35% – ניתן כחצי שעה.

לרוב, יש צורך להקפיד על טיפול שבין שבועיים לחודש, כאשר יש צורך להקדיש בין שעתיים ל-4 שעות יום של הבהרה עם חומר כימי – carbamide peroxide 15-20% gel. המטרה היא כמובן להבחין בשינוי הגוון של השן. חשוב לדעת כי שיניים בעלות גוון צהוב יותר, מגיבות מהר יותר להלבנה בניגוד לגוונים אפורים. 

גם במקרים בהם לא ניתן לחדש את ההלבנה, עדיין ניתן להבחין בפערים ניכרים שבין גוון השיניים לפני ההלבנה, וגוון השיניים כפי שהוא משתקף כעת. לרוב, מדובר על תוצאות יציבות ומשביעות רצון, כך שאין תמיד צורך בטיפול המשך. 

שידוך בין טיפול במרפאה ובין טיפול ביתי

כיום, הגישה הרווחת היא ליצור את השידוך שבין הטיפול הביתי, ובין זה המתקיים במרפאה. איך זה עובד? רופא השיניים מעניק תדרוך מלא למטופל באשר לאופי ההלבנה. התהליך עצמו מתבצע באמצעות חומרי הלבנה וסד אישי המותאם במידותיו למבנה הלסת של המטופל. חשוב לציין כי כל טיפול ביתי, חייב להיות מלווה על ידי רופא השיניים. 

"מה לגבי משחת שיניים מלבינה – כדאי לי או לא?"

משחות השיניים להלבנה אינן מכילות חומרי הלבנה רפואיים ולכן התוצאה שתתקבל היא זמנית, יתרה מכך    המשחות יכולות לגרום לרגישות יתר של השיניים ולכן לא מומלץ להשתמש במשחות להלבנה יותר מפעמיים בשבוע.

מקרים בהם הלבנת השיניים לא מומלצת:

  • מחלות ו/או דלקות חניכיים פעילות
  • עששת לא מטופלת
  • שחיקה פתולוגית
  • חריצים עמוקים, שברים ו/או סדקים באימייל
  • חללי מוך שן גדולים אופייני בעיקר בגילאים צעירים
  • במקרים בהם ישנם פסים, כתמים לבנים או כהים על השיניים 
  • שיניים כהות במיוחד
  • נסיגת חניכיים משמעותית 

הסיבה לכך שלא מומלץ לבצע את ההלבנה היא מאחר ומטופלים אלו מאופיינים ברגישות גדולה יותר. החשש הוא שתהליך ההלבנה יגרום לרגישות יתרה ולחוסר נוחות וכמו כן קיימת הסתברות גבוהה כי לא תתקבל התוצאה הרצויה. 

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »