איך יודעים שצריך טיפול שורש?

לצד כאבי שיניים חולפים שלא מבשרים על בעיה שורשית רצינית, גם ישנם כאבים עזים יותר בעלי אופי מתמשך. בעת שמופיע כאב שיניים המאופיין בכאבים עזים וחדים, המשבשים את שגרת היום שלכם – דעו כי נדרשת בדיקה מיידית במרפאת השיניים.

אין סיבה אחת לכאב בשיניים, אך כאב בעל אופי עקשני וחודרני מבשר המון פעמים על צורך בטיפול שורש. המון מטופלים שואלים אותנו איך יודעים שצריך טיפול שורש, וכאב הוא אחד הסימפטומים המזוהים ביותר עם הצורך לטיפול.

בשן שזקוקה לטיפול שורש, אנו בגל שן נאבחן דלקת במצב מתקדם שלא ניתן לרפא אותה. המענה שלנו במטרה לפטור אתכם מכאב, הוא לבצע את הטיפול שבשיאו נשיב את השן לתפקד.

סימפטומים שיכולים לרמוז על הצורך בטיפול שורש:

  • רגישות למזון ולשתייה קרים וחמים
  • כאבים ללא כל התראה מוקדמת
  • קשיים בגריסת מזון על צד מסוים
  • נפיחות באזור השן הסובלת מדלקת
איך יודעים שצריך טיפול שורש?

טיפול השורש – מה קורה במהלך הטיפול?

  • טיפול השורש מתבצע תמיד תחת הרדמה מקומית
  • מטרת הטיפול היא לרוקן את הרקמות ולנקות אותן
  • בסיום הטיפול אנו יוצרים סתימה זמנית 
  • בהמשך: נמליץ על טיפול משלים באמצעות כתר

טיפול שורש – מתי יש צורך לבצע אותו?

אחד מטיפולי השיניים השכיחים ביותר הוא טיפול של שחזור שיניים, או בשם המוכר יותר – סתימה. במרפאה, אנו מבצעים את הסתימות בעת שאנו מזהים חורים בשן בעקבות העששת.

הסתימה מתבצעת בשלבים מוקדמים של העששת, וכל עוד החיידקים לא הצליחו לבסס את מקומם בשטחים נרחבים בשן. הרגע בו הם מצליחים לחדור את מוך השן, הוא הרגע שבו סתימה הופכת לא רלוונטית וטיפול השורש הוא האלטרנטיבה היחידה.

למה אתם ממש לא רוצים להגיע למצב של טיפול שורש?

שאלה מצוינת! טיפול השורש מעיד על דלקת חריפה, שלא ניתן לייחס לה תכונה אחת ֽטובה או השפעה מטיבה עליכם.

מהם החסרונות של טיפול השורש?

  • ראשית, סביר כי תחושו כאבים עזים שיקשו על הדיבור ועל גריסת המזון
  • הכאב בעל אופי כרוני, עקשני ומתמשך
  • טיפול השורש לעתים נפרס על פני שני טיפולים
  • בהשוואה לסתימות – מדובר על טיפול יקר יותר
  • לאחר טיפול השורש, יש צורך במבנה או בכתר
  • לא אחת, יש צורך בטיפול שורש חוזר

חשוב להרגיע: טיפול השורש איננו כואב, מהסיבה הפשוטה שהוא מתבצע תחת הרדמה. לאחר הטיפול, ישנה סבירות לכאבים ואנו נתדרך אתכם באשר להמלצות כלליות לתקופת ההחלמה.

האם ניתן למנוע את טיפול השורש?

האם ניתן למנוע את טיפול השורש?

במידה רבה, כן. ישנם המון מטופלים שלא מחבקים את ההמלצה החמה להגיע לבדיקה תקופתית במרפאה. עבור אותם מטופלים – "כל עוד לא כואב דבר, אין מה לבדוק".מדובר על הנחה שגויה, מהסיבה הפשוטה שכאב הינו סימפטום שמגיע רק בשלבים מתקדמים של הבעיה. המטרה של הבדיקה התקופתית היא לאבחן בזמן את העששת, וכך למנוע מצב של דלקת מתקדמת שיהיה מאוחר מדי לטפל בה.

מדובר על הנחה שגויה, מהסיבה הפשוטה שכאב הינו סימפטום שמגיע רק בשלבים מתקדמים של הבעיה. המטרה של הבדיקה התקופתית היא לאבחן בזמן את העששת, וכך למנוע מצב של דלקת מתקדמת שיהיה מאוחר מדי לטפל בה.

מה קורה אחרי טיפול השורש?

אם לפני הטיפול סבלתם מכאבים עזים, הרי שלאחר הטיפול לא תחושו דבר. טיפול השורש במידה רבה "הורג" את השן, זאת מאחר ובמהלך הטיפול מרוקנים ממנה את כל החומרים החיים שבה. אמנם לא תחושו בכאבים, אך מצד שני היא נחלשת וחשופה לסדקים ושברים. לכן, ההמלצה החד משמעית היא לבצע טיפול המשך באמצעות כתר לשן.

ישנם מטופלים שמסתפקים רק במבנה, אך הכתר הוא הפתרון המומלץ והאסתטי ביותר. מטרת הכתר היא גם להלביש על השן כיסוי אסתטי שלא יפגע בנראות החיוך, אך בעיקר לשמור עליה מפני זעזועים אפשריים. 

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »