חניכיים רגישות – איך מטפלים בהן?

מחלות החניכיים הן מחלות שכיחות ומוכרות היטב לרופאי השיניים וגם לאלו הסובלים מהן. מחלת החניכיים נגרמת על ידי חיידקים, כאשר בעקבות המחלה נפגעות הרקמות שתומכות בשיניים. אסור להזניח בשום אופן ובשום שלב את הטיפול במחלת החניכיים – זאת מאחר וישנו חשש ממשי שהזנחה ממושכת תוביל לאבדן השן.

נכון להיום, מדובר על יותר מכ-85% מהאוכלוסיה הבוגרת שסובלים ממחלת החניכיים. הבשורה המשמחת לעומת המספרים הגבוהים היא שניתן לטפל במחלה – גם עם טיפול מנע וגם עם טיפול יסודי-נקודתי לאחר הופעת הסימפטומים.

רבים נוטים לבלבל בין דלקת החניכיים ובין מחלת החניכיים, וחשוב להבין כי מדובר על תופעות שונות. מחלת החניכיים, בדומה לדלקת החניכיים, נוצרת בעקבות הצטברות חיידקים המתמקמים במרווח שבין השן לחניכיים. אחד הסימפטומים הבולטים של תופעת החניכיים הרגישות (מחלת חניכיים), היא נסיגת חניכיים. מדובר על שלב מתקדם המעיד על המחלה, כאשר ניתן לראות איך השורש נחשף לאט בעקבות מחסור ואובדן של רקמת החניכיים.

חניכיים רגישות – איך מטפלים בהן?

"אני סובל ממחלת חניכיים?"

מאחר ומדובר על אחוזים גבוהים מאד בקרב האוכלוסיה הבוגרת הסובלים מהמחלה, רבים ממהרים לנסות ולאבחן את עצמם עצמאית ולהבין האם גם הם סובלים ממחלת החניכיים. חשוב לציין: אבחון המחלה יעשה רק על ידי רופא השיניים. עם זאת, אלו הסימפטומים המאפיינים את מחלת החניכיים:

  • דימום בחניכיים בעת צחצוח השיניים
  • רגישות וכאבים בחניכיים
  • כאבים בזמן האכילה
  • רגישות לחום/קור
  • במקרים קיצוניים: הפרשה מוגלתית
  • ריח רע מהפה שמקורו בחיידקים

לרוב, לא כל אזור החניכיים נפגע וסובל ממחלת החניכיים. לכן, תוכלו בקלות לראות את הפער שבין האזורים הבריאים בפה ובין האזורים שסובלים מהמחלה: חניכיים בריאות יהיו בצבע ורדרד. לעומת זאת, חניכיים חולות יהיו נפוחות, אדמומיות ומאד רגישות למגע – גם למגע העדין ביותר.

טיפול במחלת החניכיים

בכדי להציע לכם טיפול איכותי, חשוב תחילה לאבחן את המחלה. בהתאם לשלב בו אתם נמצאים ולחומרת הסימפטומים, יוצע לכם טיפול. במרבית המקרים, מטפלים במחלת החניכיים באמצעות שגרת תחזוק בריאה, נכונה וקפדנית בפה. המוטיבציה היא לסלק חיידקים ולמנוע את הצטברותם, מה שמאפשר לעכב את התפתחות המחלה. איך ניתן לטפל?

  • סילוק שאריות מזון באמצעות חוט דנטלי
  • צחצוח נכון של השיניים
  • שימוש בתכשירים מומלצים על ידי רופא השיניים
חניכיים רגישות – איך מטפלים בהן?

ומה לגבי דלקת בחניכיים – איך זה בכלל קורה?

מחלות החניכיים נוצרות בעיקר בעקבות שגרת תחזוק לקויה בפה. חשוב מאד להקפיד על צחצוח שיניים כ-3 פעמים ביום, וניקוי השיניים באמצעות חוט דנטלי. בעת שלא מטפחים שגרה בריאה בפה, מצטברת אבנית על השיניים שגורמת להצטברות של חיידקים.

מאחר והאבנית גורמת לדלקת, ההמלצה של רופא השיניים תהיה טיפול אצל שיננית. חשוב להבין כי טיפולים אצל השיננית – כ-3 פעמים בשנה, יכולים למזער משמעותית את הסיכוי להופעת הדלקת מראש. עם זאת, במידה והדלקת תקפה אתכם, טיפול אצל השיננית יכול בהחלט לעזור! לאורך הטיפול אצל השיננית מוסרות שכבות האבנית, מה שמקל מאד את הסימפטומים ולרוב גם מרפא את הסביבה הדלקתית.

הקשר בין צחצוח שיניים ושמירה על בריאות החניכיים

כולם מודעים לעובדה כי ישנה חשיבות לצחצוח השיניים, אך לא כולם באמת יודעים איך לצחצח שיניים. בביקור אצל השיננית, יקבל כל מטופל תדרוך מלא באשר לצחצוח שיניים נכון ושימוש נכון בחוט הדנטלי. לפניכם, המלצות לצחצוח נכון של השיניים:

  • צחצחו שיניים 3 פעמים ביום או לאחר כל ארוחה.
  • צחצחו בעדינות ואל תפעילו כוח.
  • הצחצוח צריך להתבצע בתנועות סיבוביות (ולא בתנועת "מריחה").
  • צחצחו את השיניים גם בחלקן הפנימי וגם בחלקן הקדמי.
  • העבירו את המברשת בעדינות על החניכיים.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »