שברים בשיניים תותבות – איך נמנעים?

הודות לשיניים התותבות, המון מטופלים יכולים ליהנות מחיוך רחב ומתפקוד מלא ללא כל מגבלה. אמנם רפואת השיניים יכולה להציע כיום לקהל המטופלים טיפולים מתקדמים יותר בתחום שיקום הפה, אך עדיין ישנם אלו שבוחרים לאחר התייעצות עם הרופא – לבחור בשיניים התותבות (לרוב, אנשים מבוגרים יותר שמעוניינים בטיפול מהיר ונוח יותר כלכלית).

כידוע, ישנן שיניים תותבות קבועות וגם כאלו זמניות, כאשר כל שן חשופה לסדקים או שברים אפשריים. בעוד ישנם מקרים בהם השבר הינו תוצר של תאונה מצערת, ישנם גם מקרים בהם הסיבה לסדק או השבר היא פשוט תחזוק לקוי של השיניים.

אל תשכחו לרגע: השיניים התותבות הן השיניים שלכם

השיניים התותבות, למרות שאינן השיניים הטבעיות, צריכות לקבל את מלוא תשומת הלב בכל הקשור לתחזוקן. במילים אחרות? יש לנהוג בשיניים התותבות בדיוק כפי שנוהגים בשיניים הטבעיות. תיקון שיניים תותבות יכול במידה רבה להימנע, זאת בעת שמקפידים על שגרת תחזוק נאותה ומומלצת.

עם זאת, לא ניתן לשלול מקרים בהם נוצרים שברים בעקבות אירועים בלתי צפויים, לדוגמה: בעת שהשן נחבלת בעקבות מכה, גריסה של מזון קשה שסודק את השן, נפילה על הפנים וכן הלאה.

שברים בשיניים תותבות

איך מתחזקים שיניים תותבות?

הבשורה המשמחת היא שאינכם צריכים להסתגל לשגרת תחזוק חדשה ולא מוכרת – אלא שכל הנדרש מכם הוא להתייחס לשיניים אלו כשיניים לכל דבר. חשוב להבין כי בעת שמזניחים את צחצוח השיניים הקבוע (כן, גם בשיניים התותבות), הן עלולות להיחלש. צחצוח השיניים בתדירות קבועה (כשלוש פעמים ביום), דואג לסלק את מרבית החיידקים, וכך ממזערים משמעותית את הסיכוי לדלקות ומחלות שונות – בשיניים וגם בחניכיים.

פעולות נוספות שתוכלו לעשות לטובת תחזוק השיניים התותבות:

  • חיטוי השיניים בלילה על ידי תכשירים ייחודיים
  • שימוש במברשת שיניים עדינה ומומלצת
  • שימוש במשחת שיניים מיוחדת המיועדת לשיניים תותבות
  • חשוב (!): טיפול אחת לחצי שנה אצל השיננית לניקוי יסודי

שיניים תותבות והסיכוי לשבירתן – מה חשוב לדעת?

השיניים התותבות הן שיניים הקבועות אצלכם, שמגיבות בהתאם להרגלים שלכם ולהתנהגות שלכם. ממש כמו ששיניים טבעיות מגיבות למצבים פיזיולוגיים שונים ולהרגלי טיפוח השיניים של הפרט, כך גם השיניים התותבות. לכן, צריך לקחת בחשבון כי סדקים ושברים אפשריים יופיעו בעקבות המצבים הבאים:

  • שיניים נחלשות בעקבות בעיות בחניכיים. לכן, יש לטפל בכל סיפמטום מהר ככל הניתן
  • דילוג על טיפולים אצל שיננית – פוטנציאל להיחלשות השיניים
תיקון שיניים תותבות

"זה בסך הכל שבר קטן, מה כבר יכול לקרות?"

בכל מקרה בו השן נסדקה בסדק שטחי או שחלק ניכר ממנה נשבר, יש לפנות אל הרופא המטפל. השן בעלת תפקיד פונקציונלי בפה (היא גורסת את המזון ומסייעת בדיבור), כך שחשוב לתקנה במהרה. סדקים בשן התותבת יכולים להתפתח בקלות לשבר, ואילו שברים קטנים יכולים להפוך משמעותיים יותר. אין לטפל בשן בצורה עצמאית ואין להקל ראש בטיפול – יש לגשת מידית לבדיקה אצל רופא השיניים.

תיקון שיניים תותבות – האם משתלם לתקן אותן?

השאלה הזו היא אחת הסיבות לכך שחשוב להגיע אל רופא השיניים. תיקון שיניים תותבות המון פעמים יהיה הטיפול המומלץ ביותר, אך לא אחת מתקבלת החלטה משותפת של הרופא ושל המטופל להחליף את השן. חוות דעת מקצועית של רופא השיניים תוכל לשקף בפניכם את היקף הנזק, ההשלכות שלו ודרכי הטיפול האפשריות.

זכרו: המון פעמים הסיבה לשבר או סדק בשן, נעוצה בתחזוק לקוי של השיניים. במקרים שכאלו, ניתן להגיע אל מרפאת השיניים ולקבל הצעה באשר לתיקון השבר בשן. הדרך הפשוטה ביותר לטפל מלכתחילה בבעיה? למנוע אותה!

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »