שיקום הפה – מה זה ואיך עושים אותו

ברפואת שיניים קיימים תחומים שונים של טיפולי שיניים ביו היתר זה:

  • טיפול שיניים משמר.
  • טיפול שיניים כירורגי.
  • טיפול ליישור שיניים.
  • טיפול שיניים שיקומי.

טיפול שיניים שיקומי או שיקום הפה הוא בין הענפים הגדולים בתחום רפואת שיניים, שמתעסק בעיקר בהשלמת שיניים פגועות או חסרות בכדי לשפר תפקוד, בריאות ואסתטיקה של הפה.

קיימים שיקומים פשוטים כמו מבנים וכתרים בודדים אחרי טיפול שורש ושיקומים מורכבים במקרים חסר נרחב של שיניים או פגמים נרחבים על פני שטח שן בעקבות עששת מתפשטת או שחיקת שיניים לא טבעית (פתולוגית), ו/או בעיות סגר לא תקין. בטיפולים מורכבים צריכים להתבסס על ביצוע גשרים, תותבות והשתלות. המקרים המורכבים דורשים מהרופא המשקם הכשרה וידע רב גם בתחומים אחרים ברפואת שיניים כמו טיפולים משמרים, יישור שיניים ועוד וכל זאת בכדי להסיג את התוצאות הטובות ביותר למטופל.

"סוף מעשה במחשבה תחילה" – התוצאות הסופיות של השיקום תלויות במספר גורמים החל מאבחון, תכנון וביצוע של השיקום. שיקום הפה דורש איכות גבוהה ומיומנות של רופא המשקם במטרה להשיג תפקוד, נוחות ואסתטיקה אופטימליים, במיוחד במקרים מורחבים כגון: שיקום אסתטי בשיניים קדמיות, שיקום במקרה של שחיקת שיניים, שיקום על גבי שתלים, שיקום בשיטת "אול און 4" (ALL ON FOUR) ועוד. מלבד הנאמר הפיתוחים בתחום רפואת שיניים ושימוש בטכניקות חדישות מביאות את שיקום הפה לרמות גבוהות ולביצוע שחזורים שיקומיים מדהימים למראה, או נכון יותר לומר כאלה שאינם נראים בפה ונותנים אשליה של מראה טבעי.

דוגמה לתהליך של שיקום הפה מורכב:

  • מתחילים מטיפול משמר (עקירות או טיפולי שורש) לפי הצורך.
  • הכנת תותבות זמניות, מידיות שלמות או חלקיות בכדי לשלב מעבר של ריפוי אחרי עקירות.
  • ביצוע שתלים (הרמת סינוס, השתלת עצם לפי הצורך).
  • שלב ריפוי אחרי ביצוע שתלים.
  • שיקום זמני (גשרים או כתרים זמנים, בדרך כלל דיגיטליים או מאקרילי מחוזק).
  • כתרים או גשרים קבועים מסוגים שונים של חרסינה שגם יכולים להיות דיגיטליים.
  • ושלב אחרון שמאוד חשוב בשיקום זה תחזוקה (בדיקות וטיפול שיננית פעם בחצי שנה לפחות, שימוש בסד לילה, שימוש בסלונית לפי המלצת רופא שיניים ושמירת על היגיינת אוראלית קפדנית).

שיקום הפה הוא בדרך כלל תהליך הדרגתי ומתמשך בזמן, אך עם תוצאות משביעות רצון.

איך בוחרים מרפאת שיניים מתאימה לביצוע שיקום הפה?

  • מגוון הטיפולים שמציעה המרפאה: הדבר הקריטי ביותר הוא להבטיח כי מרפאת השיניים מציעה מגוון רחב של טיפולים. ישנן לא מעט מרפאות שמציעות מגוון מצומצם של טיפולים, כך שכל מטופל צריך לנדוד בין כמה מרפאות בכדי לקבל את המענה הרפואי ההולם. לדוגמה, מטופל שזקוק להשתלת עצם לפני השתלת השיניים, חייב להבטיח כי המרפאה מתמחה בשני סוגי הטיפולים.
  • ניסיון: המטרה של טיפולי שיקום הפה היא להבטיח תוצאה אסתטית, תפקודית ובריאותיות בסטנדרט הגבוה ביותר. ככל שרופא השיניים מנוסה ומתמחה יותר בתחום, כך הטיפולים מבוצעים ברמות דיוק גבוהות יותר. האם כדאי להפקיד את בריאות הפה אצל רופא מתחיל או חסר ניסיון? לא בטוח.
  • זמינות: בנוסף, כדאי לעבוד עם מרפאת שיניים המתחייבת אליכם לזמינות גבוהה. הזמינות באה לידי ביטוי בקבלתכם לטיפולים במרווחים סבירים זה מזה, ועם ביסוס תכנית שיקום הנפרסת על פני תקופת זמן הגיוניות. בדרך כלל רופא שיניים קובע את זמני הטיפול כבר בהצגת תכנית שיקום למטופל.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »