הקשר שבין שחיקת שיניים ושיקום שיניים

אנשים הסובלים מתופעת שחיקת השיניים, נאלצים להיכנס למעגל מתיש ובלתי נגמר: שחיקת שיניים לאורך הלילה שמעוררת את הצורך בטיפולי שיקום שיניים. השחיקה אינה רצויה, ובעת שהיא מתרחשת לאורך זמן ולפרקים ארוכים בשנת הלילה, היא יכולה לגרום לנזקים שלא משאירים ברירה, אלא לבצע שלל פעולות לטובת שיקום השיניים.

בעברית – שחיקת שיניים, ובאנגלית – bruxism. שחיקת השיניים מתוארת כמצב שבו השיניים נפגשות זו עם זו, תוך שישנו press (לחץ/לחיצה) שגורם להן להתחכך באגרסיביות. הסיבה לכך שישנו צורך בטיפולי שיקום שיניים, היא מאחר שנוצרת פגיעה בשכבה החיצונית של השיניים. שחיקת השיניים מאותרת גם אצל ילדים, וגם הם חשופים לנזקים אפשריים בשן בודדת או במספר שיניים.

האתגר הגדול: לאבחן את שחיקת השיניים

כל עוד שחיקת השיניים הייתה מתרחשת בשעות הערות, הרי שלא הייתה באמת בעיה לאבחן אותה. כידוע, מדובר על תופעה שבאה לידי ביטוי בשעות הלילה, כאשר מדובר על פעולה שאינה בהכרח רצונית – היא פשוט מתרחשת. כל עוד אתם חיים בזוג, ההמלצה היא לבקש מבן או בת הזוג לתצפת עליכם למספר דקות במשך כמה לילות ברציפות. תצפית שכזו תסייע באישור או בשלילת שחיקת השיניים. מהם הסימפטומים שיש להישאר ערים להם?

  • רעש של שיניים הנפגשות זו עם זו
  • פגיעה חזותית בשיניים – משברים ועד סדקים
  • כאבים לא מוכרים בלסת ובצוואר

השיניים נחשקות? זה מה שקורה בפועל:

חשוב לציין: תהליך חריקה/שחיקה שאינו מתבצע בתדירות קבועה, אינו יכול לפגוע בצורה ניכרת בשיניים. הבעיה הגדולה היא בעת שמדובר על תופעה שהופכת כמעט כרונית. במצבים שכאלו, ישנו פוטנציאל לשלל נזקים אפשריים שאינם רלוונטיים רק לשיניים:

  • ראשית, פגיעה חזותית בשן בשכבה החיצונית
  • חריקה ממושכת יכולה לפגוע באיכות הסתימות
  • הפרעות בשינה, התעוררות באמצע הלילה
  • תחושה כי "הלסת ננעלת" במהלך השינה
  • הריסת כתרים יקרים על השיניים

טיפול מנע איכותי באמצעות סד הלילה

המטרה היא למנוע מצב בו יהיה צורך בטיפולי שיקום שיניים. מובן כי טיפולי השיקום יכנסו לתמונה במצבים אקוטיים יותר שנגמרו בעקבות השחיקה המתמשכת. לכן, כל עוד ישנו חשש ממשי לתופעת השחיקה אצלכם, הגיעו אל מרפאת השיניים. סד הלילה יכול למנוע את הפגיעות האפשריות בשן, זאת הודות להפרדה שהוא יוצר בין הלסתות. מדובר על התקן המבוסס על חומר אקרילי. כך, בעת שהאינסטינקט הוא אכן לחרוק את השיניים, הרי שהשיניים לא מתחככות זו עם זו, אלא שהן "נושכות" את הסד. 

טיפול מנע איכותי באמצעות סד הלילה

טיפולי שיקום השיניים האפשריים במצב של שחיקה מוגברת

קרה והשיניים אכן נשחקו בעקבות חריקת השיניים? יש מה לעשות. מובן כי לכל מטופל יותאם טיפול שונה לחלוטין, זאת בהתאם לנזקים שהתחרשו בפועל. אחד הטיפולים הניתנים במצב שכזה, הוא חידוש כתר. בעת שישנה שחיקה מוגברת, הרי שגם כתרים העוטפים את השיניים, נפגעים. ניתן להבחין בבירור בכתר שנשחק – זאת באמצעות סדקים, או במקרים חמורים יותר – שברים. במקרה שכזה, יהיה צורך לקחת מחדש מידות ולייצר בעבור המטופל כתר חדש להשלמת מראה אסתטי. 

לעתים, ניתן למנוע מראש את שחיקת השיניים

אחת הסיבות לתופעת שחיקת השיניים היא לחץ מנטלי. במצבים ממושכים שכאלו, השחיקה מתבצעת בצורה אגרסיבית יותר, שכידוע לא ניתנת לשליטה מלאה או אפילו חלקית במהלך השינה. על מנת למזער את תופעת שחיקת השיניים, יהיה כדאי לבדוק לעומק את סיבת השורש ולטפל בה. בעת שתהיה הטבה מנטלית וכך יופחת גם הסטרס, בהדרגה שחיקת השיניים תהפוך להיות פחות ופחות אגרסיבית. כתוצאה מכך, הסיכוי לנזקים אפשריים יפחת, ובהתאם גם הצורך בטיפול שיקום שיניים.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »