השתלת שן בודדת

כשמדברים על השתלות שיניים, לא מדברים בהכרח על השתלה של מספר שיניים בפה המטופל. לעתים, מספיקה שן אחת חסרה בכדי לפגוע בתפקוד התקין, ועל כן טיפולי ההשתלה מעניקים מענה גם במקרים בהם המחסור הוא של שן אחת בלבד. 

לצד הפגיעה בתפקוד התקין המשפיע גם על איכות החיים ואיכות השגרה, ישנה גם פגיעה אסתטית שמסתמנת המון פעמים כמוטיבציה של רבים לטפל. מהן הסיבות הגורמות למחסור של שן בודדת?

  • פגיעה חזקה בשן (מכה / נפילה / תאונה) שגורמת לסדק או שבר 
  • עששת מתקדמת המובילה לעקירת שן
  • שן שהוזנחה ממושכות והגיעה למצב של ריקבון

חסרה לכם שן? יש לטפל בה באופן מיידי!

מחסור בשן לא תמיד "מעורר" את המטופלים להגיע למרפאת השיניים. לרוב, כל עוד מדובר על שיניים קדמיות, הרי שהדחיפות לטיפול בעייני רבים הינה גבוהה. עם זאת, כל עוד מדובר על שן אחורית שעוד אפשר להתמודד בלעדיה (לכאורה כמובן), הטיפול נדחה שוב ושוב. בעת שלא מטפלים באופן מיידי בשן החסרה, גם כשמדובר על שן בודדת בלבד, ישנו פוטנציאל אדיר להרחבת הנזק בפה. דוגמא לכך, יכולה להיות תנועה של השיניים אל עבר כיוון השן החסרה. 

השתלת שן בודדת – גם כשחסרה עצם בפה המטופל

עם הגעת המטופל אל מרפאת השיניים, תתבצע בדיקה מקיפה שמטרתה היא להבין האם ניתן ליישם את ההשתלה מיידית. לעתים, מגיעים עם מטופלים כמות מזערית של עצם, כך שנדרש טיפול מקדים: השתלת עצם. בעבר, מטופלים שסבלו ממחסור רב בעצם, לא יכלו ליהנות מטיפולי ההשתלה. כיום לעומת זאת, הטיפול המקדים שדורש החלמה של כ-10 חודשים לערך, מאפשר לבצע את ההשתלה בשלמותה וכך להשיב את השיניים לתפקוד מלא. 

תהליך ההשתלה של השן הבודדת לא שונה מתהליכי ההשתלה של מספר שיניים. מאותה הסיבה, גם מדובר על תוצאות משביעות רצון בקרב המטופלים. כאמור, השיניים המושתלות משתלבות בהרמוניה נפלאה בפה המטופל, כאשר קשה מאד להבחין בין השיניים הטבעיות ובין אלו המושתלות.

השתלת שן בודדת – גם כשחסרה עצם בפה המטופל

איך מתבצע תהליך ההשתלה של שן בודדת?

במרפאה שלנו, אנו מבצעים את ההליך בהרדמה מקומית. במקרה זה של השתלת שן בודדת, סביר כי ההרדמה המקומית תהיה רלוונטית יותר. עם זאת, אנו מקבלים החלטות בשיתוף פעולה מלא עם המטופל, כך שבמידה וישנם מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית, נשקול את האפשרות לבצע הרדמה מלאה. חומר ההרדמה מוזרק ישירות אל החניכיים באזור בן חסרה שן, כאשר ההשפעה היא מיידית.

  • השלב הראשון בתהליך ההשתלה כולל את החדרת השתל אל המקום בו השן חסרה
  • יש להמתין מספר חודשים לקליטת השתל
  • התקנת מבנה דנטלי לשתל והכתר הנבחר בפה המטופל
  • התוצאה: שן מתפקדת הנהנית מנראות אסתטית חסרת פשרות

השתלת שן בודדת – רק במצב של אובדן מוחלט של השן

השתל מעניק מענה מלא ואיכותי שמחזיק שנים רבות. עם זאת, חשוב לציין כי פתרון של שתל בעבור שן בודדת, יוצע רק במקרים בהם ישנו אובדן מוחלט של השן. מדוע אנו מציינים זאת? מאחר ומטרת העל שלנו במרפאה, היא לפני הכל לנסות ולהציל את שינייו הטבעיות של המטופל. 

רק לאחר בדיקות מעמיקות ויסודיות, שבסופן נבין כי לא ניתן להציל את השן בשום תהליך שיקומי, נמליץ בחום על טיפול ההשתלה. מדובר על טיפול המגלם בתוכו שלל יתרונות – החל מהנראות האסתטית, דרך תרומתו לשיניים הסמוכות ועד יכולתו להשתלב בצורה נפלאה בפה המטופל.

בסיום הניתוח המטופל משוחרר לביתו, זאת לאחר שהוא מקבל הדרכה כללית לימים הקרובים, לטובת החלמה מלאה.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »