בדיקה ראשונית וצילום אצל רופא שיניים

ישנם המון מטופלים "שמרגישים" שהם צריכים טיפול שיניים, ובעיקר: הם יודעים בדיוק איזה טיפול הם צריכים. כך, הם מגיעים אל מרפאת השיניים, מציגים בפני הרופא את האבחנה שלהם ומבקשים לצאת לדרך עם טיפול מתאים. כל טיפול שיניים שיוצע לכם, מגיע לאחר אבחון מעמיק ויסודי של רופא השיניים הכולל בדיקה ראשונית וצילום. מבלי שמבצעים את הבדיקה הראשונית בחלל הפה, לא ניתן לבנות תכנית טיפולים מתאימה.

הטעות הנפוצה: בדיקת שיניים אך ורק כשהשן כואבת

בדיקה ראשונית וצילום אצל רופא שיניים היא בדיקה שמומלצת לכל אחד, בתדירות של לפחות פעם אחת בשנה. בדיקה שכזו יכולה להסתיים באחד מהמצבים הבאים:

  • השיניים בפה שלכם מתוחזקות ובריאות – אתם יכולים להמשיך לחייך!
  • בדיקה שמוצאת עששת, בעיות חניכיים, חורים, צורך בטיפול שורש או כל טיפול אחר.

כל טיפול שיניים, ללא יוצא מן הכלל, מתחיל בבדיקה המתבצעת במרפאת השיניים. לרוב, תוקדש פגישה מלאה לבדיקה הראשונית, ולאחריה תוצע תכנית טיפולים בהתאם ללוח הזמנים הנוח לכם ביותר.

בדיקה ראשונית וצילום אצל רופא שיניים

הכאב כסימפטום המעיד על הדחיפות להגיע למרפאת השיניים

במידה ואתם חשים כאב בשן, דעו כי מדובר על סימפטום שאין להתעלם ממנו. כפי שמסבירים לילדים: "לא כואב לכם סתם". הכאב הוא סימפטום שמבקש את תשומת לבכם – לכו להיבדק. חשוב להבין כי בעיות בשיניים המון פעמים מתפתחות בהדרגה, ורק הכאב הוא זה המבשר עליהן.

"עשו לי בדיקה לפני שנתיים. למה אני צריך שוב?"

השאלה הזו דומה לשאלה: עשיתי טסט לרכב לפני שנתיים, למה צריך שוב? המצב בפה המטופל אינו מצב סטטי, אלא שמדובר על אחד האזורים הדינאמים והמשתנים ביותר בגוף האדם. בדיקה שהתבצעה לפני כשנתיים היא בדיקה ששיקפה את מצב השיניים באותה נקודת זמן. ומאז? המצב בפה ובעיקר אם לא בוצעו טיפולי שיניים מתאימים, יכול להחמיר. לפני כל טיפול שיניים, יש לבצע בדיקה ראשונית וצילום אצל רופא שיניים לטובת התאמת תכנית טיפולים נכונה.

משך הבדיקה: מכמה דקות ועד שעה

בדיקה ראשונית וצילום אצל רופא שיניים היא בדיקה מלאה שמתבצעת במקום. תחילה, רופא השיניים יבחן את השיניים בעצמו, ללא כל שימוש במיכשור מתקדם או בצילומים. לעתים, כל מה שרופא השיניים צריך הוא רק להסתכל על השיניים שלכם על מנת להתאים טיפול מתאים. לדוגמא:

  • יכולת לאתר חורים בשן ובהתאם להמליץ על סתימות.
  • שן שעברה טיפול שורש שכעת כדאי לכסות אותה בכתר.
  • מחסור בשן בודדות או במספר שיניים – המלצה על השתלה / שיניים תותבות.
בדיקה ראשונית וצילום אצל רופא שיניים

אז למה צריך בכלל צילום שיניים?

מדובר על כלי נפלא שמאפשר לרופאי השיניים לאבחן בעיות מסוימות מהר יותר ומדויק יותר. צילומי השיניים השונים נותנים לרופא השיניים הצצה אל מה שקורה מסביב לשן ובתוך השן, כך שניתן לאשר או לשלול בוודאות בעיות שונות. הצילום לא מסייע רק באיתור הבעיות, אלא גם בתכנון התכנית הטיפולית העתידית. כיום, במרפאת השיניים עושים שימוש ב-3 סוגים שונים של צילומים:

  • צילומי נשך שמטרתו לזהות חורים ועששת במקומות שאינם ניכרים לעין.
  • צילומי סטטוס, צילומים אלו מיועדים למטופלים הזקוקים לטיפולי שחזור שיניים.
  • צילומים פנורמיים, בצילום זה נעשה שימוש לפני יישום תכנית טיפול של השתלת שיניים.

בדיקה ראשונית: עוד הרבה לפני הבדיקה, אתם

"מה מביא אותך אל מרפאת השיניים?". בשאלה זו תיפתח הבדיקה. לצד הבדיקות והצילומים, הרי שרופא השיניים רוצה לשמוע גם אתכם. גם אם הגעתם לבדיקה שגרתית וגם אם הגעתם לבדיקה בעקבות כאב או חוסר נוחות, יש משקל רב מאד לתיאור הסימפטומים והתחושות שאתם מרגישים. רופא השיניים לוקח בחשבון את כל מה שאתם אומרים, ועל בסיס תיאורכם מתבצעות בדיקות באזורים מסוימים ובתשומת לב מחמירה יותר.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »