עקירת שן טוחנת

ישנם טיפולי שיניים המתבצעים על גבי השן, בתוך השן וגם כאלו שכל תכליתם היא לעקור את השן ממקומה. גם מטופלים שאינם סובלים כלל מחרדה דנטלית, מביעים חשש לקראת העקירה. עקירת שן תתבצע רק במקרה בו רופא השיניים לא יצליח למצוא טיפול ראוי להצלת השן, ולאחר שמוצו כל האפשרויות. לאחר עקירת השן, יוצע טיפול המשך שמטרתו להשלים את השן החסרה, בין היתר באמצעות השתלת שן בודדות.

עקירות שיניים וניסיון רופא השיניים – מה חשוב לדעת?

בשונה מטיפולי שיניים אחרים, "הצלחה" של עקירה נחשבת הסרתה המוחלטת של השן ממקומה. בעוד רופא השיניים יכול לגלות גמישות ודינאמיות באשר לטיפולים אחרים בכל שלב, במקרה של עקירה ברגע שהיא בוצעה, לא ניתן לחזור לאחור. לכן, לפני העקירה תתבצע בדיקה יסודית ומעמיקה בפה המטופל. בדיקה שכזו כוללת לא אחת גם צילומים שונים, זאת במטרה לאבחן בצורה מדויקת ככל הניתן את מקור הבעיה, כמו גם לנסות ולמצוא פתרונות מתאימים להצלת השן. במידה ולא נמצאו כאלו, תתבצע עקירת שן טוחנת.

עקירת שן טוחנת

עקירת שן טוחנת שונה מעקירות של שיניים אחרות?

עקירת שיניים טוחנות אינה שונה מעקירה של שיניים אחרות בפה. מדובר על אותו מהלך טיפולי שאורך בין כמה דקות ועד כחצי שעה. לאורך כל הטיפול, אנו משתפים אתכם בכל שלב ונשארים קשובים אליכם ולבקשותיכם. מה כוללת העקירה?

  • ביצוע הרדמה מקומית או מלאה.
  • עקירת השן ידנית (כל עוד לא מדובר על הליך כירורגי נדרש).
  • תדרוך באשר להוראות טיפול לימים הקרובים.

גם שיניים אלו, כמו השיניים האחרות, ממלאות אחר תפקיד פונקציונאלי משמעותי, כאשר לשיניים אלו מיוחס תפקיד חשוב מאד בגריסת המזון. לאלו החוששים מההשלכות האסתטיות, הרי שעקירת שן טוחנת לא תמיד תהיה ניכרת כלפי חוץ (בגלל מיקומה האחורי בפה), כך שעד המשך הטיפול לא צריך לחשוש מפגיעה חזותית.

עקירת שן טוחנת אינה כואבת, ויש לכך סיבה

בפה של אדם מבוגר, יש בין 2 ל-3 שיניים טוחנות בכל צד – בלסת העליונה ובלסת התחתונה. אם משווים בין השיניים הקדמיות ובין אלו האחוריות (הטוחנות) הרי שמדובר על שיניים גדולות יותר בגודלן. אולי מה שבעיקר גורם לחוסר נוחות בקרב המטופלים, הוא החשש מכאב עז בעקבות עקירת השן ממקומה. כל עקירה, לרבות עקירת שן טוחנת, מתבצעת תחת הרדמה מקומית, ובמקרים אחדים אף יומלץ על הרדמה כללית בתיאום מלא אל מול המטופל.

עקירת שן טוחנת

היום שאחרי: מה צפוי למטופל שעובר עקירה?

ישנם מספר סימפטומים המאפיינים את הימים הראשונים שלאחר עקירת השן:

  • נפיחות ודימום באזור העקירה.
  • הגבלה בדיבור בגלל כאב.
  • כאב אפשרי בלעיסת המזון (יש לאכול בימים הראשונים מזון נוזלי בלבד).

"איך אדע אם הכאב שאני מרגיש הוא כאב לגיטימי?"

שאלה מצוינת. חשוב להבחין בין כאב "טבעי" שהינו תוצר של תהליך העקירה, ובין כאב כסימפטום המצריך בדיקות מעמיקות במטרה לזהות את מקורו. לאחר עקירת שן, לרבות עקירת שן טונחת, יתכן כאב בשלושת הימים הראשונים. הכאב אמור להיות מורגש פחות ופחות מיום ליום. ניתן לצרוך גם משככי כאבים בהמלצת רופא השיניים על מנת להקל את הכאב בשעות הראשונות. במקרה ואתם חשים כי אין הקלה משמעותית בכאב, מומלץ לפנות אל רופא השיניים.

כל מה שאסור לעשות במהלך הימים הראשונים שלאחר העקירה:

  • לאחר העקירה ובשעות הראשונות, אין לשטוף את הפה או לצחצח שיניים.
  • יש להימנע מאכילת מזון מוצק, חם וקר ב-24 השעות שלאחר העקירה.
  • יש להימנע ממאמץ פיסי ומפעילות גופנית עד להודעה חדשה מרופא השיניים.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »