איך מטפלים בשן לאחר פציעה?

אתם לא יכולים לשלוט בכל דבר שקורה לשיניים שלכם, אך אתם בהחלט יכולים לשלוט בהחלטה שלכם לקבל את הטיפול המקצועי ביותר. במרפאת השיניים שלנו, אנו מבצעים שלל טיפולים לשיניים שנסדקו, נשברו או נתלשו ממקומן בעקבות פציעה. מכה חזקה בשן בעקבות נפליה או פציעה יוצרת הלם ראשוני, אך חשוב להגיע אל מרפאת השיניים מהר ככל הניתן על מנת לנסות ולהציל את השן.

איך שומרים על השיניים מפני פציעות אפשריות?

התשובה לא כל כך תשמח אתכם, פשוט מאחר ולא תמיד ניתן לצפות סכנות. אתם חשופים לאינספור פגיעות אפשריות בכל יום. כמעט תמיד, הפציעות בשיניים הן תוצר של סיטואציה יום-יומית, שלא תמיד היה ניתן בדיעבד למנוע אותה. אילו תרחישים יכולים לגרום לפציעה בשן?

  • נפילה מקורקינט חשמלי/ אופניים.
  • החלקה בחדר הרחצה על הפנים.
  • מכה מדלת זכוכית שלא הבחנתם בה.
  • פגיעה של כדור בפנים במשחק כדורגל.
  • נפילת משקולת על הפנים באימון כושר.
  • חבטה חזקה של ילדכם עם צעצוע בפנים ועוד…
איך מטפלים בשן לאחר פציעה?

ומהי הבעיה העיקרית עם פציעות בשיניים?

ישנם המון אנשים שהשן שלהם נפגעת בדרגות שונות. לעתים, הכאב הראשוני עובר במהרה, וכך עובר גם החשש או הצורך להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים. במקרה בו השן שלכם עוברת זעזוע, מומלץ להגיע לבדיקה. לא אחת, הנזקים משתקפים כעבור כמה ימים, ואז כבר יכול להיות מאוחר מדי על מנת להעניק טיפול שימנע סדרת טיפולים נרחבת יותר.

בדיקה ראשונית במרפאת השיניים, מאפשרת לנו להעריך את היקף הנזק (במידה וישנו כזה), או פשוט לשחרר אתכם לביתכם עם חיוך גדול הפנים. הבדיקה מתבצעת גם על ידי התרשמות של הרופא מנראות השן, אך גם באמצעות צילום המעניק תמונה בהירה יותר.

"השן בסך הכל נסדקה, לא קרה לי כלום"

ישנם סדקים בדרגות שונות, כאשר הסדקים הפשוטים ביותר הם אלו הניכרים אך ורק בשכבה החיצונית של השן. חשוב להבין כי סדק הוא שלב מקדים לפני שבר. המשמעות היא שגם שן סדוקה יכולה להגיע בקלות למצב של שבר. לכן, אין להקל ראש במצב שכזה, וגם הוא מצדיק הגעה מיידית אל המרפאה שלנו. לעתים, לא ניתן להבחין כלל בסדק ורק צילום יכול להעיד האם כתוצאה מהמכה, נוצר סדק.

איך מטפלים בשן לאחר פציעה?

"קיבלתי מכה חזקה בשן והיא נשברה לי. מה אני עושה עכשיו?"

שן שבורה מעידה ללא כל ספק על מכה חזקה. במרפאה ננסה להשלים את השן השבורה באמצעות החלק החסר. לכן, במידה ונסיבות האירוע מאפשרות לכם לשמור על החלק השבור של השן, הגיעו איתו. במידה ולא נוכל לעשות זאת, נציע טיפול איכותי אחר שישיב לכם במהרה את החיוך.

המקרה האקוטי ביותר: שן שנתלשה ממקומה

במקרה בו השן נתלשה ממקומה בעקבות תאונה או מכה, המענה שיינתן הוא בדמות השתלת שן או טיפול באמצעות תותבות. מובן כי מקרה שכזה לא ניתן להזניח, והוא מצריך הגעה דחופה אל מרפאת השיניים. תחילה, נעניק טיפול עזרה ראשונה בסיסי, בדגש על משככי כאבים. בהמשך, בהתאם לצילומים ולבדיקות מעמיקות נוספות, נמליץ על תכנית טיפולים לשיקום הפה.

השן כואבת לאחר המכה? גשו מיד לבדיקה

כאמור, לעתים לא מופיע כאב לאחר הזעזוע, והמון אנשים מתרגמים את חוסר הכאב לכך שהכל בסדר. עם זאת, במידה ואתם חשים כאבים בדרגות שונות, יש להגיע מהר ככל הניתן לבדיקה במרפאה. כאב לא מופיע כך סתם, אלא שהוא מבשר על התחוללות פנימית שיש להתייחס אליה. במקרה הזה הכאב הוא מתנה, שכן הוא אינדיקציה בעבורכם שיש צורך לבדוק את השן ולטפל בה.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »