האם אתם סובלים ממחלת חניכיים?

מחלת החניכיים, או כפי שמכנים אותה – periodontitis, היא מחלה שיכולה לבוא לידי ביטוי כמחלה כרונית או אגרסיבית. אנחנו במרפאה מאבחנים את מחלת החניכיים, כאשר מתבצעת הפרדה בין סוגי המחלה השונים:

  • Aggressive periodontitis – מחלת החניכיים ה"אגרסיבית"-אקוטית
  • Chronic periodontitis – מחלת החניכיים בייצוג הכרוני שלה

למרות שיש למחלה ייצוג כרוני ואגרסיבי, לרוב היא תופיע בייצוג הכרוני שלה. ככל שמתבגרים, כך גם עולה הסבירות להופעת מחלת החניכיים. עם זאת, לא ניתן לשלול מקרים שכאלו גם בגילאים צעירים יותר, וגם בקרב ילדים. 

מחלות חניכיים – איך הן נוצרות ומי חשוף אליהן?

שוב ושוב נשאלת השאלה והיא מי חשוף יותר למחלת החניכיים. מדובר על מחלה זיהומית, שמה שמניע אותה הוא רובד חיידקים המכונה בשם פלאק. ההתמודדות עם רובד החיידקים היא באמצעות צחצוח שיניים, ניקוי השיניים בחוט הדנטלי ושטיפת הפה בתכשירים יחודיים. כן חשוב לציין, כי מחלות החניכיים "תוקפות" אנשים גם בהתאם למטען הגנטי שלהם, כך שישנם מצבים בהם גם שמירה על היגיינה גבוהה, לא תמנע את מחלת החניכיים.

הסימפטומים המאפיינים את מחלת החניכיים

מחלת החניכיים היא מחלה שאי אפשר לטעות איתה: בעת שאכן מופיעים הסימפטומים השונים, ניתן לאשר בקלות את הימצאותה ובהתאם להגיב בטיפול ראוי. בשונה מכאבי שיניים שיכולים להופיע בגלים, מחלת חניכיים מאותת בדמות סימפטומים קשים, עקשנים ולא נעימים, שמקשים מאד על ניהול שגרת יום תקינה:

  • חניכיים אדמומיות ונפוחות
  • כאב עז – באכילה, בדיבור וגם במצב "מנוחה"
  • דימום בצחצוח השיניים ובאכילה
  • החניכיים נוטות לשנות את הגוון שלהן
  • רגישות למזונות ומשקאות קרים וחמים
  • ריח רע מהפה שלא עובר עם צחצוח או שטיפה

מחלות חניכיים ושיננית – מה חשוב לדעת?

מחלות חניכיים ושיננית

אנשים שסובלים באופן כרוני ממחלות חניכיים, נדרשים להגיע לטיפול אצל השיננית בתדירות של 4 פעמים בשנה – בכל שלושה חודשים. כאבים, אודם ודימום בחניכיים הינם המון פעמים תוצר של הצטברות אבנית. ניקוי השיניים מקל משמעותית על הסימפטומים, תוך שההטבה מורגשת מיד לאחר הטיפול. עבור לא מעט מטופלים, אותם סימפטומים הם האינדיקציה כי הספיקה להצטבר כמות אבנית גדולה שדורשת בניקוי דחוף. טיפ מאיתנו: בסיומו של כל טיפול אצל השיננית, תאמו כבר את התור הבא שיאפשר לכם לשמור על תחזוק גבוה.

ושוב, בדיקת שיניים היא טיפול המנע הטוב ביותר!

למרות שישנם סימפטומים ברורים למחלות החניכיים, הם לא תמיד ממהרים להופיע. לרוב, הסימפטומים יאותתו על מחלת החניכיים בשלב מתקדם יחסית, שלעתים יכול גם להיות מאוחר וקריטי. לא אחת, ישנם מטופלים שמאבדים שיניים בעקבות אבחון מאוחר, או הזנחה בטיפול. בדיקה תקופתית במרפאת השיניים שלנו, יכולה לזהות סימנים ראשונים ומוקדמים של מחלת החניכיים, וכך יהיה ניתן לטפל בהתאם.

העדיפו תמיד את הטיפול השמרני במחלת החניכיים!

מחלת חניכיים בעלת גוון כרוני נוטה לחזור, אך גם ניתן לטפל בה. במרפאת השיניים, אנו מציינים בפני כל מטופל כי עדיף תמיד למנוע, מאשר לטפל. בסופו של דבר, הזנחה ממושכת תפגע בשיניים ובחניכיים, וכך לא תהיה ברירה אלא לבצע טיפולים מעמיקים. מנגד, טיפול שמרני בדמות הסרת אבנית וצחצוח שיניים בתדירות הנדרשת, יאפשר לכם לשמור על תפקוד מלא ונטול כאבים. 

טיפ באשר לצחצוח: תנו עדיפות למברשת שיניים חשמלית. המבנה שלה בשידוך למנגון החשמלי, מצליחים לייצר עבודת ניקוי יסודית יותר. התוצאה: התמודדות טובה יותר עם הפלאק.

השלכות של הזנחה ממושכת במחלת החניכיים:

  • כאבים עזים שפוגעים באיכות החיים
  • כאב ודימום עם גריסת המזון 
  • במצב מתקדם: נסיגה של החניכיים
  • במקרים מתקדמים מאד: השן מאבדת אחיזה ונושרת

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »