כתר זירקוניה לעומת כתר מתכת: השוואה בין סוגי הכתרים

כתר, הוא פתרון נפוץ לטיפול בשן פגועה. בחירת החומר שממנו עשוי הכתר היא בחירה חשובה, שאותה יש לשקול בהתאם למצב, לסוג הטיפול ולשיקולים אישיים. אז מה ההבדל בין כתר זירקוניה לבין כתר מתכת? בואו נעשה קצת סדר.

לפני הכול, מתי צריך כתר?

השמת כתר מגיעה לרוב בהמשך לרצף אירועים קודמים המתחילים בסתימה עקב עששת, המובילה לפגיעה בשורשי השן ומצריכה טיפול שורש והשמת כתר. כמו כן, כתרים לשיניים משמשים פעמים רבות לאחר התקנת שתלים על מנת לשמור על השיניים החלופיות. מטרת הכתר אם כך, היא לטפל בשן הפגועה ולהחזיר אותה לתפקוד מלא ובריא. הכתר עצמו, הוא חומר המולבש על השן הפגועה. ניתן לבצע כתר מחומרים שונים כאשר בחירת החומר תשפיע על החוזק, על העמידות ועל מראה השן.

כתר מתכת:

חומר: כתר מתכת עשוי מליבת מתכת ולרוב הוא מצופה חרסינה. ניתן לבצע את הכתר בכמה אופנים שונים.

צורת ההשמה על השן: לרוב יש צורך בשיוף השן טרם הלבשת הכתר, על מנת שהשן לא תשתקף מבעד למתכת. כתר מתכת, אינו דורש מומחיות ומכשור מיוחדים, בשונה מכתר זירקוניה.

עמידות: כתרי המתכת לרוב עמידים ויכולים להחזיק שנים רבות, כאשר יש לקחת בחשבון שעלולה להיווצר קורוזיה במשך הזמן.

אסתטיקה: המראה של כתר המתכת הוא פחות אסתטי מכתר זירקוניה, ולכן מתאים יותר לשיניים אחוריות. עם זאת, ניתן לצפות את הכתר במתכות שצבען לבן, אך יש לקחת בחשבון שלרוב מדובר בחומר רך.

בריאות: במשך השנים עשויה להצטבר עליו קורוזיה שעלולה לפגוע בחניכיים ובצבע השיניים. כמו כן, המתכת עלולה לעיתים לגרום לזיהומים בחניכיים.

מחיר: מחירו זול בהשוואה לכתר זירקוניה.

שיקום הפה עם כתרי הזירקוניה

כתר זירקוניה:

חומר: כתר זירקוניה עשוי מחומר שנקרא זירקוניה אוקסיד. זוהי תערובת חומרים כימיים, לרוב עם חרסינה, המזכירה יהלום. החומר מופק במעבדות מקצועיות ובשימוש מכשור מתקדם, הכולל מחרטה ואמצעי תלת מימד ממוחשבים.

צורת ההשמה על השן: השמת כתר זירקוניה דורשת מומחיות, בעל מקצוע עם ניסיון ומכשור מתאים ומתקדם. בשונה מכתר מתכת, השמת הכתר באופן מקצועי אינה פוגעת בחניכיים ואין צורך בשיוף רב של השן. ניתן להתקין כתרי זירקוניה גם על גבי שתלים, כתרים אלו מתאימים לרוב המטופלים ואפשר להשתמש בהם עבור כמה שיניים.

עמידות: עמידותו של כתר זירקוניה גבוהה מאוד. למעשה הוא יכול להחזיק ללא כל פגיעה גם 15 שנים. החומר המיוחד אינו נשחק עם הזמן וצבעו אינו נפגע במהלך השנים.

אסתטיקה: כתר זירקוניה בעל מראה אסתטי וטבעי; צבעו שקוף או לבן והשן נראית טבעית לחלוטין. לכן הוא מצוין עבור שיניים קדמיות.

בריאות: מבחינה בריאותית כתרים אלו מומלצים מאוד. הם אינם פוגעים בחניכיים, אינם מייצרים דלקות וזיהומים, ומשתלבים באופן טבעי ברקמת השן והחניכיים. אין צורך להכניס מתכת לחלל הפה, סוגיה אשר נמצאת בעייתית עבור רבים ובעיקר עבור אלו אשר אלרגיים למתכות.

מחיר: מחיר כתר זירקוניה גבוה מכתר מתכת.

לסיכום, נראה כי כתרי זרקוניה מספקים עבודה אסתטית ובריאה יותר עבור השיניים. עם זאת, כאשר שיקול התקציב נכנס יתכן וכדאי לבחור בכתרי מתכת עבור השיניים האחוריות ובכתרי זרקוניה עבור הקדמיות. במידה ושיקול התקציב הוא השולי מבין השיקולים, כתרי זירקוניה נותנים מענה מקצועי ויפה יותר.

אהבת את המאמר? שתף/י עם החברים!

ד"ר ליליה גלדישב

ד"ר ליליה גלדישב

עוסקת ברפואת שיניים בישראל משנת 1996, מנהלת ובעלת שתי מרפאת שיניים פרטיות משנת 2004, מתמחה בביצוע שיקום הפה בעזרת שתלים כתרים ותותבות בהתאמה אישית.

מאמרים נוספים

סוגי השיניים התותבות

חייכו! סוגי השיניים התותבות

הפתרון הוותיק ביותר להשלמת שיניים חסרות, הוא הפתרון בדמות שיניים תותבות. למרות שישנה שיטה מתקדמת יותר – השתלת השיניים, הביקוש לשיניים התותבות נותר גבוה. השיניים התותבות הן התקן חיצוני שמורכב בחלל הפה, במטרה להשלים את השיניים החסרות. מדובר על פתרון

קרא עוד »
שן בינה כלואה

שן בינה כלואה – על התופעה ואיך מטפלים בה

כאבי שיניים לא מבשרים טובות. עם זאת, הכאב מסתמן המון פעמים דווקא כ"חבר" – כזה שמעודד אתכם להגיע לבדיקה, ולטפל מהר ככל הניתן בבעיה. שן בינה כלואה תלווה גם היא בכאבים, כאלו המתוארים ככאבים עזים, חדים וכאלו שקשה מאד לסבול.

קרא עוד »
ציפוי שיניים לומינרס

ציפוי שיניים לומינרס

תרצו או שלא, אך גם על החיוך שלכם לעתים רואים את השנים: שיניים מוכתמות הינן תוצר של התבגרות, אכילת מזונות מכתימים, עישון ושתייה. האם אתם צריכים להתפשר על חיוך פחות ממושלם? בוודאי שלא. רפואת השיניים מציעה כיום מניפה רחבה של

קרא עוד »